• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Dystopia Nå! - Dweller On The Threshold
Label: Avantgarde Music
Dystopia Nå! - Dweller On The Threshold
Het Italiaanse Avantgarde Music heeft in het verleden al diverse cultklassiekers uitgebracht. Via deze maatschappij verschenen onder andere Mayhems Live In Leipzig, de eerste platen van het Zweedse Shining, Ulvers Nattens Madrigal en Keep Of Kalessins Through Times Of War. Ook het Noorse Dystopia Nå! heeft inmiddels twee full-lengths via het label uitgebracht, te weten Syklus (2011) en een paar maanden geleden Dweller On The Threshold. Beide, maar met name laatstgenoemde, hebben de potentie om bovengenoemd rijtje aan te vullen.

Al op het debuut lieten de Noren een positieve indruk achter met hun sfeervolle mix van gelaagde blackgaze en de narcotische metal van Lifelover. De nieuweling is nog eens beslist een stap vooruit. Helderder, emotioneel dieper en diverser in kleur. Een hypnotiserende release met langere tracks die een veelvoud aan stijlen bevatten (post-black, psychedelische rock, ambient, melodieuze, progressieve extreme post-metal). Middels een verhaal zijn ze op indrukwekkende wijze aan elkaar verbonden. Het introspectieve concept gaat over het ontmoeten van je doppelgänger (niet te verwarren met dubbelganger). Het zet de protagonist (en de luisteraar) aan om elk aspect van zijn leven te onderzoeken en aan een innerlijke reis te beginnen die de verschillende lagen van het bewustzijn en herinneringen bezoekt.

Van begin tot eind blijft de trip van ongeveer een uur boeien. De sfeervolle muziek brengt je in een reflectieve gemoedstoestand en laat je daar al die tijd verblijven. Buitengewoon knap hoe elke seconde van deze release je vasthoudt in zijn greep en je pas na de laatste toon verwonderd loslaat. Ondanks de cleane productie heeft de muziek zo veel gevoel in zich, dat je aan de boxen gekluisterd blijft. Ondertussen schieten herinneringen, die gepaard gaan met verschillende emoties, door je heen.

Tijdens de agressieve passages met blasts en grunts of screams maakt een innerlijke strijd zich van je meester en middels cleane vocalen en melodie is er verlichting. Akoestisch getokkel tijdens ambient intermezzo’s neemt je mee naar de volgende laag van je bewustzijn en hypnotiseert je. Soms verblijf je langere tijd bij een emotie (angst, woede, verdriet, vreugde, twijfel), maar plots is er een omslag. Dit soort overgangen is er regelmatig, maar het is buitengewoon knap in het geheel verwerkt, waardoor het geen afbreuk doet aan de sfeer.

Dweller On The Threshold is een buitengewoon zorgvuldig gecomponeerd kunstwerk dat van de eerste tot de laatste seconde boeit, je binnenste buiten keert en je achteraf doet realiseren dat een mens bijzonder in elkaar zit en dat deze tweede full-length een verplichte aanschaf is voor elke liefhebber van progressieve metal, specifiek degene die ook bijvoorbeeld The Pulse Of Mourning van Thurisaz hoog in het vaandel heeft staan. Dit benadert zowel conceptueel als qua songwriting en uitvoering perfectie en is derhalve een aanrader! Een conceptalbum waarin je kunt verdwalen en contact met de buitenwereld verliest voor een uur. Een van de hoogtepunten van 2015!

1. Doppelgänger
2. Intruder / Ephialtes
3. Shadowcasting Horologe