• Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Infesting Swarm - Desolation Road
Label: Art Of Propaganda
Infesting Swarm - Desolation Road
Infesting Swarm komt uit Duitsland en probeert een graantje mee te pikken van de hele ‘post-blackmetal’-hype die momenteel rondwaart. Na een demo uit 2011 is Desolation Road het debuutalbum van het gezelschap. De plaat wordt uitgebracht via Art Of Propaganda, dat met eerdere releases van Harakiri For The Sky, Livsnekad en Apati laat horen af en toe best over een neusje voor talentvolle bands te beschikken. Met Dominik Winter als bassist heeft de band uit Dortmund daarnaast ook raakvlakken met Frigoris, een band die in 2013 nog met Wind een fraai atmosferisch blackmetalalbum uitbracht.

Bij die bands komt Infesting Swarm echter niet in de buurt. Daarvoor is de muziek op Desolation Road te generiek. Dat geldt zowel voor de vocalen, die wel een fijne ‘grauw’ hebben (maar verder vrij braafjes en krachteloos klinken), als voor de nogal ‘dertien in een dozijn’-riffs die de twee gitaristen produceren. Ook de productie is niet bepaald bijzonder. De gitaarsound klinkt nog wel lekker, maar het scherpe randje is er vanaf. Bovendien is daarvoor geen groots, massief geluid in de plaats gekomen, waardoor de sound eigenlijk vlees noch vis is. Zo worden zestig minuten toch ineens een vrij lange zit.

Gelukkig is Desolation Road niet helemaal bar en boos. In Year Of No Light (jammer dat Infesting Swarm muzikaal gezien niet wat meer inspiratie uit die band haalt) is een aantal interessante passages te horen dat behoorlijk naar het eerder genoemde Harakiri For The Sky neigt (hoewel de uitvoering wel wat minder spannend is). En als bij Der Lauf Der Zeit ineens Duitse teksten gebruikt worden, klinkt de muziek direct een stuk venijniger. Het zal de taal wel zijn. Ook het afsluitende titelnummer laat iets meer potentieel horen. Daarentegen sleept Abandoned Life zich weer te lang voort en weten de overige tracks niet te beklijven. Uiteindelijk hoeven we niet veel woorden aan Infesting Swarm vuil te maken. Het materiaal is niet slecht, maar te onopvallend om potten te breken. Alleen voor degenen die alles willen hebben waar het predikaat ‘post-’ op geplakt wordt, is deze release een aanwinst.

1. Dead Transmission
2. Ending
3. Desperation