25-10-2020

Blizzen - Time Machine EP
Label: High Roller Records
Blizzen - Time Machine EP
Knap hoor. Blizzen bestaat iets langer dan een jaar, de leden hebben geen noemenswaardig muzikaal verleden en toch hebben ze een deal in de wacht gesleept bij de traditionele metalfanaten van High Roller Records. Petje af voor dit Duitse vijftal dat intussen ook op festivals mocht aantreden, maar de eerste internationale test wacht natuurlijk met het uitbrengen van het eerste echte plaatwerk. Deze maand is het al zover en verschijnt de EP Time Machine.

Je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen waar Blizzen heen wil met een titel als Time Machine. Het is ook niet lastig te achterhalen waar de band de mosterd vandaan haalt. Het wordt een ander verhaal om uit alle klassieke bands een specifieke inspiratiebron te kiezen. Het geluid doet mij zelf het meest denken aan Saxon, maar ik kan me goed voorstellen als mensen daar andere gedachten over hebben. Blizzen kopieert de heavy metal van de jaren tachtig met hoorbaar plezier en enthousiasme.

Zo vallen we steeds in de herhaling met dit soort platen. Origineel is het absoluut niet en daarom springen de bands er vooral uit wanneer de muziek kwalitatief in orde is. Nu kun je van een piepjonge band niet verwachten dat ze je meteen omverblazen. Blizzen doet dat dan ook niet. Het songmateriaal zit daarentegen wel leuk in elkaar en de heren hebben er goed aan gedaan om met pakkende melodieën en zanglijnen te komen. Het is nog even afwachten waar Blizzen allemaal toe in staat is. Time Machine is alvast een prima begin.

1. Strike The Hammer
2. Pile On The Pressure
3. Peace Is For The Weak