• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Garden Of Worm - Idle Stones
Label: Svart Records
Garden Of Worm - Idle Stones
Na vijf jaren van relatieve stilte keert Garden Of Worm terug. Deze Finse doom metalband bracht in 2010 nog hun titelloze debuut uit, maar verdween als het ware in een winterslaap. Waarom Garden Of Worm stilgezeten heeft, laat dit gezelschap zich niet over uit. Als je er zelf niet over wilt praten, dan is het vaak beter om je instrumenten te laten spreken. Na dat goede debuut, hebben we natuurlijk zin in een vervolg.

Svart Records waarschuwde ons al voor een veranderde band. Daar is geen woord van gelogen. De naar Warning neigende doom metal is een stuk softer geworden. Wat Garden Of Worm nu laat horen, heeft veel meer van doen met psychedelische rock. Het tempo en het neerslachtige karakter zijn gebleven, maar de oude Garden Of Worm is nog maar lastig te herkennen. Toch klinkt Idle Stones op het eerste gehoor heel prettig. De gitaarklanken zijn warm en de spaarzame zangpartijen doen verlangen naar meer. Fleeting Are The Days Of Man zet de kwaliteit van de eerste plaat voort, maar dat geldt helaas niet voor de rest van dit album.

Fleeting Are The Days Of Man heeft nog een goede riff als fundament. Hoe vaak ik Idle Stones ook luister, ik kan weinig anders dan de conclusie trekken dat de rest van het material richtingloos is. De andere nummers kabbelen maar wat voort. Het bijna twintig minuten durende The Sleeper Including Being Is More Than Life is een ronduit schrijnende poging om wat te jammen. Het is alsof de band je in slaap wil sussen. Het biedt geen enkele emotie: geen spanning, geen sfeer. Het is alsof Garden Of Worm zonder ideeën aan de plaat begonnen is en sindsdien ook niks heeft weten te bedenken. Natuurlijk klinkt het als een plaat uit de jaren zeventig, maar verder is dit zo overbodig als wat.

1. Fleeting Are The Days Of Man
2. Summer's Isle
3. Desertshore