Emeth - Aethyr
Jaar van release: 2014
Label: Xtreem Music
Emeth - Aethyr
Emeth is terug van weggeweest. Het enige overgebleven lid Matías Dupont (ex-Aborted en ex-Agathocles) slaagde erin om een geheel nieuwe line-up bij elkaar te krijgen. Het zijn niet de minste muzikanten die de gitarist/componist heeft weten te strikken. Zanger Boris “El Bastardo” Cornelissen (ex-Leng Tch’e), gitarist Alan Rawson, bassist Pat de Jonge en drummer Nico Veroeven vormen het nieuwe gezicht van de Nederlands-Belgische formatie.

Met vernieuwde energie nam het vijftal Aethyr op. Op dit vierde album combineren de heren furieuze brutaliteit met verfijnde techniek, zoals we van Emeth (spirituele waarheid) gewend zijn. Opvallend is de sterk verbeterde productie in vergelijking met de voorganger. Daniel Bergstrand (Behemoth, In Flames, Meshuggah) doet het geheel een stuk zwaarder, brutaler en opener klinken. Hierdoor is het technisch hoge niveau van de muzikanten goed hoorbaar. Emeth verzandt echter gelukkig niet in te veel gepriegel. Er is een goede balans tussen vingervlug fretwerk en bruutheid. Ook is er voldoende aandacht voor goed in elkaar stekende tracks.

Het eerste deel van het album laat vooral een brutaal geluid horen. Na een kort, demonisch intro, wordt vol gas gestart met vette riffs, blastbeats en beestachtige vocalen. Het zijn vooral het snelle en technisch verzorgde slagwerk en het sterke gitaarspel die imponeren. Met name tijdens de sterke opener en de technische titeltrack komt het knappe snarenwerk goed naar voren. Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is het gevoel dat je na een paar nummers verveeld raakt door de stortvloed aan double bass-werk en doordat bepaalde riffs minder interessant zijn.

Net als het kruit verschoten lijkt, komt Eidolons Of Ash voorbij. Dit nummer vormt een welkome afwisseling qua stijl. Waar tot dan toe de brutal death metal overheerste, nemen hier de thrash metal en melodie de overhand. Het is een voorbode op wat daarna komt. Tijdens de tweede helft van de plaat wordt het gaspedaal minder vaak ingetrapt en zijn de tracks spiritueler van aard. Het zijn vooral de duivelse octaafriffs (à la Morbid Angel) in Wrath Upon The Cursed die de boventoon voeren. Ook Boris past zijn stemgeluid erop aan door heser te gaan zingen, hetgeen een welkome afwisseling is.

Fans van de extremere, brutale death metal die hun portie graag verrijkt zien met techniek, vinden Aethyr ongetwijfeld een aanwinst voor hun verzameling. De heren van Emeth laten verzorgd drumwerk en gitaarspel horen, wat voor genoeg interessante momenten zorgt. Anderzijds blijft er na meerdere luisterbeurten niet heel veel hangen. Het is dan ook geen topalbum, maar een die je zo af en toe nog eens opzet.

1. I Became Flesh And Dwelleth Among Thee
2. Exterminate The Vaccilating
3. Aethyr