• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Incandescence - Abstractionnisme
Jaar van release: 2013
Label: Deathbound Records
Incandescence - Abstractionnisme
Incandescence is een relatief jonge blackmetalband uit het Franstalige deel van Canada, waar inmiddels een bloeiende scene lijkt te zijn ontstaan met onderling nauw verbonden bands als Forteresse, Sombres Forêts, Gris en Monarque. Stuk voor stuk uitstekende bands die garant staan voor kwaliteit, zowel als het gaat om een meer melancholische als een agressieve insteek. De black metal van dit duo neigt meer naar de laatste genrevariant en de uitvoer mag er zijn, want nergens valt aan Abstractionnisme te merken dat we hier met een debuutalbum te maken hebben.

Hoewel het melodieuze, Dissection-achtige begin van Le Dernier Reflet De L’Astre Maudit de luisteraar misschien nog even op het verkeerde been zet, wordt al snel duidelijk waar Incandescence de mosterd vandaan haalt. Furieuze, verwrongen black metal met venijnige vocalen en een spervuur aan ratelende drums. Namen die door mijn hoofd schieten zijn Monarque, Arkhon Infaustus en Enthroned, hoewel geen van allen de lading helemaal dekken. Bij vlagen moet ik ook wel denken aan Mütiilation – en dan met name ten tijde van Majestas Leprosus en Rattenkönig: schelle, verwrongen riffs, agressief drumwerk en een beklemmende sfeer waarin desondanks ook ruimte is voor melodie.

Het niveau van bovengenoemde bands is nog iets te hoog gegrepen voor deze heren, maar dat neemt niet weg dat Incadescence met Abstractionnisme een zeer gedegen en goed klinkend debuutalbum heeft afgeleverd. Een professioneel en doordacht klinkend eindresultaat dat desondanks nergens te gelikt of commercieel klinkt. Wie een goed beeld wil krijgen van de band, kan het best eens de nummers Glorieuse Dégénérescence en het lange en wat meer diverse L'Abîme Du Rêve luisteren. Daarin is Incandescence namelijk op zijn sterkst. Wederom een bewijs van de hedendaagse vruchtbaarheid van de Canadese scene, hoewel deze band wel een wat minder unieke sound heeft.

1. Le Dernier Reflet De L’Astre Maudit
2. Abstractionniste
3. Glorieuse Dégénérescence