• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

The Unguided - Fragile Immortality
Jaar van release: 2014
The Unguided - Fragile Immortality
De melodieuze deathmetalband The Unguided kent een rumoerige geschiedenis. Drie leden hebben een voorgeschiedenis in het succesvolle Sonic Syndicate. Toen die band in 2010 een waar gedrocht van een album afleverde met We Rule The Night, kwamen de interne meningsverschillen over de te volgen muzikale richting aan de oppervlakte. Het leidde ertoe dat Richard Sjunnesson besloot uit de band te stappen en samen met ex-Sonic Syndicate leden Roger Sjunnesson en Roland Johansson The Unguided oprichtte. Het doel: de muzikale richting van het oude Sonic Syndicate doen herleven.

Na het debuutalbum Hell Frost (2011) heeft de band inmiddels onderdak gevonden bij Napalm Records. Begin dit jaar verscheen met Fragile Immortality full-length nummer twee. Een plaat waar Sonic Syndicate-fans wel mee uit de voeten zullen kunnen, zeker nu die band als een kapitein zonder schip stuurloos lijkt rond te dobberen. Want over de muzikale richting van The Unguided kunnen we kort zijn: dit had zomaar de daadwerkelijke opvolger van prima moderne melodeathalbums als Only Inhuman en Love And Other Disasters kunnen zijn. De nummers klinken fris en fruitig, zitten vol gelikte ‘hooks’ en ‘funky’ keyboards en blinken vooral uit in herkenbaarheid en catchy refreinen (vaak op overtuigende wijze clean gezongen).

Zo vallen vooral nummers als de spetterende opener Inception, Defector DCXVI en Carnal Genesis in positieve zin op. Stuk voor stuk uitstekende moderne melodeathnummers die flitsend en pakkend klinken, maar ook na een flink aantal luisterbeurten niet gaan vervelen. Maar ook een semi-ballad als Eye of the Thylacine laat horen dat deze band wel wat in zijn mars heeft en ook songs kan schrijven die met relatief eenvoudige middelen overeind blijven. Voor de verstokte fans vallen overigens ook de albumtitels op, die vaak een min of meer expliciete verwijzing zijn naar oudere nummers van Sonic Syndicate – een aanvullend signaal dat The Unguided Fragile Immortality als enige opvolger van deze oude albums ziet.

Het enige minpuntje is dat de limited edition (inclusief een viertal bonustracks) met een speelduur van ruim een uur wel iets te veel van het goede is voor dit type muziek. De laatste nummers klinken daardoor ietwat inwisselbaar. Maar de luisteraar krijgt er wel een zeer gave bonustrack van Deathwalker voor terug, met vocalen van Hansi Kürsch (Blind Guardian). Zoals altijd weet hij met zijn karakteristieke stemgeluid de muziek naar een hoger plan te tillen. Uiteindelijk maakt The Unguided zijn beloftes grotendeels waar: dit album is een verademing ten opzichte van We Rule The Night. Nu het materiaal nog iets meer stroomlijnen door te schrappen in de overbodige stukken en het komt helemaal goed met The Unguided.

1. Inception
2. Defector DCXVI
3. Granted