• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

Incura - Incura
Jaar van release: 2014
Label: InsideOut Music
Incura - Incura
Incura komt uit Vancouver, Canada, en brengt met het self-titled album Incura haar eerste langspeler op de markt. In Canada hebben de vijf bandleden, in zeer korte tijd, al een behoorlijke bekendheid gekregen. Het debuut wordt uitgebracht door InsideOut Music, en dat suggereert dat we met een progressive metalband te maken hebben. Incura is echter geen doorsnee progressive metalband. Deze band laat zich door zijn unieke geluid moeilijk in een hokje plaatsen.

Het album gaat van start met Get The Gun, dit nummer staat symbool voor het geluid van Incura. Het is een aanstekelijk nummer, dit komt vooral door het pakkende refrein. Halverwege dit nummer knalt er een geweldige gitaarsolo door de speakers. Met de instrumentale capaciteiten van de bandleden zit het wel goed. I Breathe This sluit perfect aan bij het vorige nummer. Het geluid van Incura lijkt in eerste instantie op een commerciële rockband. Door onverwachte onderbrekingen en de mooie gitaarsolo’s voelt het geluid van Incura toch uniek aan. I Am Here Waiting heeft een prachtig refrein en blijft na een aantal keren luisteren de hele dag in mijn hoofd hangen. Dat geldt overigens voor vrijwel alle nummers op dit album.

Zanger Kyle Gruninger heeft een hoge theatrale (soms kinderachtige) stem, ik vind het persoonlijk prima klinken maar er zijn zeker mensen die hier moeite mee gaan hebben. Door de toevoeging van maffe theatrale stemmetjes moet ik regelmatig aan de Russische band Mechanical Poet denken. De nummers Tuning Blue en Decide klinken iets rustiger en hebben een behoorlijke dosis progressive rock invloeden. De keyboard- en gitaarsolo’s wisselen elkaar in deze nummers op een mooie manier af. Regelmatig komen ook de bands 30 Seconds To Mars en Muse in mijn gedachten naar boven.

The Greatest Con is lekker pakkend en mijn persoonlijke favoriet. Dit nummer wordt direct gevolgd door het gevoelige I’d Give Everything , ondanks het soms zeurderige stemmetje klinkt het toch als een erg fijn nummer. Ook de afsluiter, Sweat Runs Cold klinkt geweldig. Metalriffs en pianostukken wisselen elkaar prachtig af. De muziek verveelt geen moment. De nummers sluiten perfect op elkaar aan, zonder dat de band in herhaling valt.

Incura heeft mij overtuigd met dit debuut. Geef dit album een aantal luisterbeurten de kans. De eerste keer kan Incura catchy en commercieel overkomen, maar als je vaker naar dit album luistert ontdek je hoe afwisselend en sterk deze muziek eigenlijk is. Ik begrijp nu ook waarom dit album door InsideOut Music wordt uitgebracht. De muziek is complex en afwisselend, maar tevens toch ook enorm meezingbaar. Bovenal luistert Incura heerlijk weg. Kijk uit: de pakkende refreinen krijg je niet meer uit je hoofd!

1. Get The Gun
2. I Breathe This
3. I'm Here Waiting