• Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Monkey3 - The 5th Sun
Jaar van release: 2013
Label: Napalm Records

Monkey3 - The 5th Sun

De naam Monkey3 zal niet veel metalheads iets zeggen. Toch timmeren de Zwitsers al twaalf jaar aan de weg. De band is niet echt productief en komt dit jaar pas met het vierde album, getiteld The 5th Sun. Door albums uit te brengen die constant van hoge kwaliteit waren heeft de band het gebrek aan kwantiteit meer dan goed gemaakt. De kenners van de band weten met Monkey3 wat ze kunnen verwachten, namelijk lange, instrumentale nummers met grootse, repetitieve riffs.

De luisteraar lijkt met het eerste nummer Icarus wel meteen op de proef worden gesteld, want het nummer klokt over de vijftien minuten. Vijftien minuten later en de tijd lijkt voorbij zijn gevlogen, want Icarus is een pracht van een nummer. Het bouwt op, zakt weer af, bouwt weer op en komt tot een prachtige climax. Daarbij maakt Monkey3 gebruik van mooie gitaarsolo’s en vooral de melodieuze, repetitieve riffs die een hypnotische werking hebben op de luisteraar. Je zou het haast kunnen omschrijven als de stonerrockversie van Godspeed You! Black Emporer

De eerste single van het album is Birth Of Venus, een nummer dat op een prachtige manier de groovende stoner riffs combineert met de nodige psychedelische elementen. Op het eveneens sterke Suns en Pintao zijn duidelijk grote invloeden terug te horen van de jaren zeventig prog- en spacerockbands zoals Pink Floyd, Yes en Ozric Tentacles. Ook Once We Were… is weer zo’n nummer waarin je gewoon diverse bands in terughoort.

Monkey3 mikt heel erg op de sfeer van de nummers. Deze sfeer pik je als luisteraar op of het doet je simpelweg niets. Ondanks dat de nummers op The 5th Sun nog steeds op typische stonerrock riffs leunen is de band met deze release duidelijk meer de psychedelische/space rock kant opgegaan. En dat doet de nummers goed. Het album luistert heerlijk weg en doet je verlangen naar meer. De band stond in 2009 op Roadburn en heeft met het nieuwe album een sterk prog/psychedelische rock album afgeleverd. Zei iemand Roadburn 2014?

1. Icarus
2. Suns
3. Birth Of Venus