• Tracii Guns (L.A. Guns) - 56

• Dave "Lepard" Hellman (Crashdiet) - 2006

Red Fang - Whales And Leeches
Jaar van release: 2013
Label: Relapse Records

Red Fang - Whales And Leeches

De videoclip. In de jaren tachtig en negentig ontkwam je er als artiest niet aan. Het opnemen van een clip bij je single zorgde voor extra verkoopopbrengsten en kon ervoor zorgen dat een matig nummer toch nog goed verkocht. Tegenwoordig is de realiteit anders. Desondanks nemen artiesten nog steeds clips op. In het geval van Red Fang heeft het opnemen van clips de band geen windeieren gelegd. De humorvolle clips van Wires, Prehistoric Dog en Hank Is Dead hebben de band veel extra publiciteit opgeleverd. Na een lange periode van intensief touren komt Red Fang nu met het derde full length album Whales And Leeches.

Al na enkele luisterbeurten kan geconcludeerd worden dat het nieuwe album voor Red Fang-kenners geen verrassingen gaat opleveren. Red Fang voert geen grote koerswijziging door en gaat verder waar het met het laatste album Murder By Mountains was gebleven. Namelijk met het maken van in-your-face sludge/stoner metal met een flinke dosis punk/noise-invloeden. De eerste paar nummers (DOEN, Blood Like Cream, No Hope) hebben allemaal een hoog tempo en liggen meteen lekker in het gehoor en zijn uitermate geschikt om live mee te brullen. Crows In Swine kan de luisteraar bekend in de oren klinken, omdat het een nummer is dat al eerder was uitgebracht als single en deze is nu dus ook op het album gezet.

Evenals op het vorige album wisselen Bryan Giles en Aaron Beam de vocalen per nummer af. De afwisseling in de vocalen werkt goed: Beam heeft een wat punkachtige melodieuze zangstem terwijl het rauwe stemgeluid van Giles doet denken aan Melvins-frontman Buzz Osborne. Eén van de sterkere nummers van het album is Dawn Rising: een midtempo nummer met een lekker zware riff en door merg en been gaande gastvocalen van Mike Scheidt (YOB, Vhöl). 1516 valt ook in positieve zin in op door zijn sterke gitaarwerk en boeiende climax dat doet denken aan Throw Up van het vorige album. Het album eindigt ook sterk met Every Little Twist, een midtempo nummer met wat psychedelische elementen.

Ondanks dat er weinig verrassingen zullen te vinden zijn op Whales And Leeches is het album toch een stap vooruit voor Red Fang. De nummers zijn beter uitgewerkt en klinken volwassener. Live was de band sowieso al een aanrader en met Whales And Leeches bewijzen de heren van Red Fang ook op plaat goed uit te voeten te kunnen. Prima release!

1. DOEN
2. Blood Like Cream
3. No Hope