21-10-2020

Soil - Whole
Jaar van release: 2013
Label: AFM Records
Soil - Whole
Het in 1997 opgerichte Soil beleefde zijn doorbraak in 2001 met het album Scars. Nummers als Halo, Unreal en Redefine groeiden uit tot klassiekers en konden op veel airplay rekenen. In 2004 stapte zanger Ryan McCombs uit de band om meer bij zijn familie te zijn, en werd vervangen door A.J Cavelier. Het eerdere succes werd daarna niet meer behaald, en de groep scheidde met A.J Cavelier en drummer Tom Schofield in 2010. Ondertussen had McCombs een plek gevonden bij Drowning Pool, maar na een tour met Soil om het tienjarige bestaan van Scars te vieren keerde hij terug op het nest. Aangevuld met gastdrummer Will Hunt keerde de groep de studio in.

Whole is het zesde wapenfeit van de band en wordt aangeprezen als de opvolger van Scars. Wat je voorgeschoteld krijgt zijn 11 tracks die in elkaars straatje liggen met de sleutelwoorden; compact, agressief, catchy en recht door zee. Dit blijken juiste ingrediënten te zijn want het ligt prima in het gehoor. De nummer variëren weinig van elkaar, maar vanwege de aanstekelijke composities is dit niet hinderlijk. Maar dat neemt niet weg dat met meer afwisseling een beter resultaat werd behaald.

Het album dendert voort en er is geen tijd voor rust. Pas op slotnummer One Love wordt even ingehouden, om daarna tot een climax te komen, waar alle bandleden zich van hun beste kant laten zien. Een positieve rol is weg gelegd voor Ryan McCombs die het album krachtig vol schreeuwt met zijn teksten, die vooral over slechte relaties gaan. Producer Ulrich Wild (Pantera, Breaking Benjamin) heeft de boel helder aan elkaar gemixt, en zorgt voor een vol geluid waar elk instrument zijn ruimte krijgt. De beste nummers zijn Way Gone met zijn superieure gitaarriff en eerste single Shine On.

Met meer van hetzelfde keert Soil terug, en levert op een paar zwakke broeders na (Wake Up en Little Liar) een album met weinig diepgang, en vooral lekker in het gehoor liggende metal. Fans van de band zullen vooral blij zijn met deze release, want Soil is eindelijk weer Whole.

1. Loaded Gun
2. The Hate Song
3. Ugly