• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Church Of Void - Dead Rising
Jaar van release: 2013
Label: Svart Records

Church Of Void - Dead Rising

New Wave Of Heavy Doom Metal. De metalwereld heeft er weer een subgenre bij. Althans dat lijkt zo, want met dit genre presenteert het Finse Church Of Void zich. De band is in 2010 opgericht en heeft in de line-up voormalige leden van Battlelore en Horna. Vorig jaar bracht de band haar debuut-EP Winter Is Coming in eigen beheer uit. Op deze EP liet het een prettige mix horen van traditionele doom en in minder mate heavy metal. Dit jaar komen de mannen met hun eerste volledige album Dead Rising, uitgebracht op het kleine Finse label Svart Records.

Het album bevat acht nummers die in eerste instantie weinig indruk maken. Desondanks nodigen de songs wel meteen uit tot herhaalde beluistering. Het wat chaotische stemgeluid van zanger Magnus Corvus is aanvankelijk ook even wennen. Na meerdere luisterbeurten komen de songs al gauw tot leven en blijkt er als luisteraar genoeg te genieten. De sound van Dead Rising is lastig te omschrijven, omdat elk nummer weer opvallende, verschillende associaties oproept van bands. Als er dan toch enkele bands genoemd moeten worden dan zijn Monster Magnet, Type O Negative, Black Sabbath, Saint Vitus en Corrosion Of Conformity het meest duidelijk terug te horen.

Ondanks deze genoemde namen is Dead Rising geen pure doom plaat geworden. Er zijn bijvoorbeeld duidelijk stoner-ingrediënten in de mix gegooid. Op het merendeel van de veelal energieke nummers ligt het tempo vrij hoog en zijn de makkelijk in het gehoor liggende riffs zwaar en stampend te noemen. Hoogtepunten zijn single Son Of A Witch, Winter Is Coming en de titeltrack. De laatste is een afwisselend, episch nummer dat heerlijk langzaam opbouwt. Tegen het einde van het nummer wordt er vervolgens nog een tempoversnelling tegenaan gegooid om tenslotte te eindigen zoals het nummer begon, met een mooi instrumentaal samenspel van gitaar en viool.

Na een flink aantal luisterbeurten kan er niets anders worden geconcludeerd dat Church Of Void een uitstekende plaat heeft afgeleverd. Dead Rising bevat boeiende, afwisselende songs waarop de sterke punten van de doom- en stonermetal goed terug te horen zijn. Het album bevat geen mindere nummers en blijft kwalitatief sterk gedurende de gehele rit. Church Of Void blijkt zeker een band om in de gaten te houden.

1. Tristess
2. Son Of A Witch
3. Winter Is Coming