24-10-2020

Stahlmann - Adamant
Jaar van release: 2013
Label: AFM Records

Stahlmann - Adamant

Adamant is het derde album van de Duitse stampers van Stahlmann, die muziek maken in het straatje van de Neue Deutsche Härte. Zeer dansbare heavy metal met een vleugje gothic met vaak donkere mannelijke zang, in het straatje van bijvoorbeeld Oomph!, maar ook Rammstein. Er zijn tal van dit soort bands actief bij onze oosterburen en gelukkig hebben de heren van Stahlmann er op deze plaat voor gekozen hun muziek iets te verrijken dan slechts te leunen op keiharde ritmes zoals dat het geval was bij de successingle Tanzmaschine van de vorige plaat.

Het is lastig om na twintig jaar van NDH nog te komen met iets origineels, en dat is op dit Adamant dan ook niet het geval. Gelukkig klinkt het wel uiterst fris en zijn de elf songs die deze schijf telt mooi in balans wat betreft melodie en dansbaarheid, waardoor het niet bij louter stamp- en beukwerk blijft, maar er wat betreft muziek ook nog iets te ontdekken valt. De ingrediënten die een band als Oomph! groot hebben gemaakt, zijn in de muziek van Stahlmann ook rijkelijk aanwezig. Daardoor klinkt het af en toe inwisselbaar voor een willekeurige andere band in het genre, maar dat is welhaast inherent aan het soort muziek. Knallers zijn er in de vorm van Adrenalin, de opener Die Welt Verbrennt, maar ook het trage Leuchtfeuer.

Meer variatie tussen de songs zou geen kwaad hebben gekund, want sommige songs lijken wel heel erg op elkaar waarbij je dan ook goed naar tekst moet luisteren om echt verschil te horen, maar verder valt er weinig aan dit album op te merken. Fijne harde Duitse dansbare metal om eens lekker op los te gaan in donkere danszalen die het daglicht niet kunnen verdragen.

1. Die Welt Verbrennt
2. Süchtig
3. Wenn Der Regen Kommt