• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Helker - Somewhere In The Circle
Jaar van release: 2013
Label: AFM Records

Helker - Somewhere In The Circle

Het Argentijnse Helker zong op hun vorige platen louter in het Spaans, maar voor hun derde langspeler Somewhere In The Circle hebben ze de overstap gemaakt naar het Engels. In eigen land en Zuid-Amerika zijn ze al bekend van verscheidene tours met Europese bands als Primal Fear en Gamma Ray, nu moet de rest van de wereld volgen met hulp van een nieuw label

Het geluid van deze mannen is erg Europees en wanneer je niet beter zou weten, zou je denken dat ze uit Duitsland of Engeland afkomstig zijn. Het sterke dubbele gitaarwerk van opener Modern Roman Circus en de zang die kort daarna ook start, laten direct blijken dat het hier gaat om heavy metal in een traditioneel jasje; voor liefhebbers van Judas Priest, maar ook Dio. De geest van die laatste is wel heel erg aanwezig, want vocalist Diego Valdez klinkt ontzettend als de kleine legende.

Somewhere In The Circle opent stevig en dat houdt dit vijftal het hele album vol. Echte minpunten zijn er niet, hoewel de up- en midtempo songs het over het algemeen beter doen dan bijvoorbeeld de meer emotioneel geladen ballads. Versterking van niemand minder dan Tim Ripper Owens en Ralf Scheepers is er ook tijdens het lied Begging For Forgiveness. Ze vormen een mooie aanvulling op Diego Valdez, maar het contrast tussen Owens en Valdez is niet zo heel groot, omdat ook Ripper wel wat van Dio weg heeft. Toch klinkt het heerlijk fris en zorgt het voor afwisseling tussen de rest van het heavy metalgeweld.

Echt grote minpunten zijn er op deze schijf niet te ontdekken. De over het algemeen ijzersterke vocalen hadden soms wel wat meer backing vocals kunnen gebruiken in bijvoorbeeld het iele refrein van Wake Up. Dat zorgt voor net wat meer spanning en variatie die op momenten toch wel noodzakelijk is. Uiteindelijk bevat Somewhere In The Circle degelijke heavy metal: niets meer, niets minder. Of de keuze voor een album in het Engels zal leiden tot meer naamsbekendheid buiten Zuid-Amerika is de grote vraag. Somewhere In The Circle is een album waar dat mee moet kunnen. Het is te hopen dat het ook lukt.

1. Modern Roman Circus
2. Just Be Yourself
3. No Chance To Be Reborn