• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Rx Mndi - IHVH
Jaar van release: 2012
Label: Debemur Morti Productions
Rx Mndi - IHVH
Gruizige riffs, rammelend drumwerk, rotte strot. De black metal van Rx Mndi in een notendop. Wat muzikale hoogstandjes betreft, stelt het gezelschap geen moer voor, maar de sfeer mag er zijn. Die is zoals bij iedere zwartgallige band tegenwoordig occult en sinister. De duistere kastelen en ordinaire vechtpartijtjes met gevleugeld engelengespuis zijn niet al te populair meer. Dus volgt deze groep in de voetsporen van Deathspell Omega, Watain en andere vage clubjes.

Dat wil zeggen, tekstueel. Want muzikaal tappen deze suizende instrumentalisten uit een depressiever vaatje. IHVH is van oorsprong een demo uit 2005 die enigszins is opgepoetst. Soms is dat te horen. Vanaf noot n is al duidelijk dat het hier niet om getalenteerde muzikanten gaat. Ritmiek en riffs geven slechts blijk van functionaliteit. Franje en kunstjes zijn niet aan de mannen besteed. En de giftige strot is bedolven onder een laag distortion. Van mij mag het. In een aantal composities werkt die combinatie namelijk best. Zo zijn Pious Angels (Sefer Seraphim) en Raising My Temples aardige epics met hier en daar een tempowisseling en een handvol snijdende gitaarpartijen. Gitaren die met enige regelmaat ook behoorlijk atmosferisch uit de hoek komen. Zo zit er best wat melodie in de muziek. Het is alleen jammer dat de krasserige en monotone zang de meer aansprekende pingels op die momenten overheerst.

IHVH is daarom geen opzienbarend werkstuk. Daar mijn voorkeur uitgaat naar het beter gestructureerde en directere werk, was het af en toe een behoorlijke worsteling om de gehele vijftig minuten uit te zitten. Is primitieve black metal met gure koren, enge stemmen en boze riffs je ding, dan kun je prima terecht bij dit internationale kwartet. Zoek je wat meer afwisseling en heb je net als ondergetekende een broertje dood aan die hippe occulte lulkoek, dan zoek je gewoon verder.

1. J'imagine (Be-Reshit)
2. Naphtali
3. The Flesh Begat
4. Pious Angels (Sefer Seraphim)
5. Patrimoine Gntique
6. Bloodline Imagery (Achieving Synthesis With Hokhmah)
7. Raising My Temples

Score: 65 / 100

Toegevoegd: 11 augustus 2012

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.