• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Deathwish - Demon Preacher (re-release)
Jaar van release: 2012
Label: Divebomb Records
Deathwish - Demon Preacher (re-release)
In navolging van Stormspell, Arkeyn Steel en High Roller Records is het Amerikaanse label Divebomb Records ook al enige tijd bezig met het opwarmen van oude prak. Zo verscheen onlangs My Friend Lonely van Cyclone Temple in een gepimpte versie en ook Stranger Than Fiction van Forté kreeg een nieuw likje verf. Beslist leuke cd's, maar de eerste echte oude knaller is Demon Preacher van het Britse Deathwish.

Gek genoeg dus niet eerst het debuut At The Gates Damnation. Ook al zo'n plaat die hard aan een heruitgave toe is, want in tegenstelling tot deze tweede schijf verscheen de eersteling nooit officieel op cd. Ik klaag echter niet, want de originele cd-versie van Demon Preacher is al jaren een collector's item. Terecht, want de muziek op het schijfje is niet te versmaden. De Britten brengen een spijkerharde mix van Amerikaans aandoende thrash metal, speed metal à la Exciter en rauwe NWoBHM. Een beetje zoals Satan (en later Pariah) dat op Suspended Sentence deed. De impact van het gebodene is hier echter een stuk groter, daar de muziek een hoog nodige remix en remaster kreeg.

Het resultaat mag er zijn. De briljante riffs van het titelnummer en songs als Carrion en Fatal Attraction knallen volvet de speakers uit. Deze riffs doen het ene moment denken aan Exodus en het volgende moment walsen logge doomriffs die Black Sabbath vergat te gebruiken de kamer door. Door de wilde speelstijl krijgt de muziek toch een eigenzinnige vibe, zoals die ook aanwezig was bij de talloze NWoBHM-bands uit het begin van de jaren tachtig. Ondanks de rauwheid herbergen de gitaarpartijen een karrenvracht aan details en coole wendingen. Zo is het technisch sterke Visions Of Insanity een prima kapstok voor gitarist David Brunt om lekker ritmisch tekeer te gaan en een uitstekende solo af te leveren.

Opvallend is ook de rauwe strot van Jon van Doorn. Wellicht geen uitblinker op het melodieuze vlak, maar wel agressief zoals Cronos in zijn beste dagen. Met een randje Michael Jackson (die van Satan en Pariah) en Sy Keeler (Onslaught) overigens. Hij mag dan enigszins naast de pot pissen in de aardige coverversie van Symptom Of The Universe (Black Sabbath), hij voldoet verder prima met zijn gure vocalen.

Demon Preacher is een schijf die vandaag de dag nog prima mee kan. Rauwe energie, technisch gitaarwerk en furieuze zang gevangen in duistere composities. Helaas geen extra track, maar 24 jaar na dato luistert Deathwish prima weg. Nu nog een keer een mooie re-release van het debuut en we kunnen opnieuw genieten van al het moois dat deze Britten ons te bieden hadden.

1. Death Procession
2. Demon Preacher
3. Carrion