Boguslaw Balcerak's Crylord - Blood Of The Prophets
Jaar van release: 2011
Label: Lion Music

Crylord is de weinig mannelijke bandnaam van de Poolse ‘neo-klassiek’ georiënteerde gitarist Boguslaw Balcerak. Denk dan aan harde rockmuziek doorspekt met allerlei klassiek aandoende technieken zoals, een beetje in de stijl van Yngwie Malmsteen, Luca Turilli en vele anderen. Het heeft maar liefst drie jaar geduurd om alle muziek voor dit debuut Blood Of The Prophets op schijf te krijgen, want Balcerak had moeite een geschikte zanger te vinden. Uiteindelijk zijn het drie vocalisten geworden waarvan we er twee al kennen van Yngwie Malmsteen: Mark Boals, Goran Edman en Carsten ‘Lizard’ Schulz.

Het resultaat in de vorm van de twaalf nummers die Blood Of The Prophets telt, is alleraardigst. Het opent direct goed met de titelsong, Grave Of Love en Bard’s Tale waarin we de drie zangers achtereenvolgens in actie horen in wat heerlijke uptempo nummers. Qua stijl doet het me enigszins denken aan de progressieve groep Yargos, die enige jaren geleden muziek maakte in hetzelfde straatje.

Hoewel de muziek van de hand van Balcerak niet wereldschokkend nieuw is, klinkt het toch allemaal zeer gelikt en uitgebalanceerd. De vrees bij albums van gitaristen is altijd dat zij zich niet weten te bedwingen en hun songs vullen met ellenlang gepriegel waar niemand echt op zit te wachten. Dat is bij Balcerak gelukkig niet het geval, hoewel er aardig wat op los soleert, staat het altijd in dienst van het nummer. Daarnaast valt op dat zijn gitaarkunst schittert in een aura van moeiteloosheid. Zijn spel klinkt meer als een erotische dans met de snaren dan een poging zo virtuoos mogelijk te lijken.

Naast lof zijn er ook wat punten van kritiek. Zo verliezen de songs naarmate het album vordert wat aan overtuigingskracht. Het is allemaal wel knap, maar toch wel veel van hetzelfde. Belangrijker is het gemis aan een mooie samenzang van de drie zangers. In afsluiter The Healing Hands Of Destruction wordt hier een poging tot gedaan, maar dit komt helaas niet echt uit de verf. De vocalisten klinken daarnaast ook redelijk hetzelfde. Wat meer variatie bijvoorbeeld door contrasten te laten horen in samenzang of door zangers te gebruiken met een meer verschillend geluid, zou niet hebben misstaan. Desondanks is het debuut van Crylord een alleraardigst schijfje geworden voor de liefhebbers van enigszins progressieve of ‘neo-klassieke’ muziek.

1. Ante Bellum Overture
2. Blood Of the Prophets
3. Grave Of Love