• Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Glyder - Backroads To Byzantium
Jaar van release: 2011
Label: SPV / Steamhammer Records

Glyder - Backroads To Byzantium

Het Ierse Glyder is met Backroads To Byzantium toe aan haar vierde langspeler. Met een nieuwe zanger, bassist en drummer maken zij een frisse start na het vertrek van wat oudgedienden midden 2010. De muzikale richting is er niet door veranderd, want het is nog altijd classic rock die de heren onder leiding van gitarist Bat Kinane serveren. Als verantwoordelijke voor tekst en muziek omschrijft hij het album als een heuse roadtrip met ellende in Noord-Ierland, dakloosheid en tot slot een flinke dosis zelfreflectie.

Net als op voorgaande albums krijgen we op Backroads To Byzantium weer tien solide, doch redelijk standaard, songs in de classic rock traditie te horen met daarbij een flinke referentie naar bijvoorbeeld Thin Lizzy. Nieuw zijn echter de Americana-invloeden, die de nummers voorzien van een extra laagje broodnodige spanning. Een flinke verbetering ten opzichte van eerdere platen is ook nieuwe vocalist Jackie Robinson die wel wat weg heeft van Phill Mogg. Zijn geweldige strot geeft de muziek een flinke dosis flair en maakt daarmee een nummer als Don’t Make Their Mistakes tot een regelrechte knaller die flink boven de overige songs uitschiet. Aan kunde en vakmanschap ontbreekt het overduidelijk niet, alleen mist het merendeel van het materiaal dat beetje extra wat het echt bijzonder maakt.

Met Backroads To Byzantium heeft Glyder een flinke stap in de juiste richting gezet. Waar zij altijd al garant stonden voor aardige classic rocknummers, hebben ze met zanger Jackie Robinson een prachtige kans om iets unieks en geweldigs neer te zetten. Daar horen we al een glimp van terug in Don’t Make Their Mistakes. Het is dan ook te hopen dat het hier niet om een toevalstreffer gaat. Backroads To Byzantium is in ieder geval een mooi begin van hun herstart.

1. Chronicled Deceit
2. Long Gone
3. Fade To Dust