• Daniel "Fuchs" Täumel (Die Apokalyptischen Reiter) - 49
  • Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Die Apokalyptischen Reiter - Moral & Wahnsinn
Jaar van release: 2011
In 2005 verscheen het boek 1001 Albums You Must Hear Before You Die. Mocht er ooit een vervolg komen met de titel 1001 Bands You Must See Before You Die, dan hoort Die Apokalyptischen Reiter daar zeker een plaatsje in te krijgen. Vooral een optreden van deze groep op een groot Duits (metal)festival is een waar spektakelstuk. Uit mijn kennissenkring is eenieder die de Reiter op zo’n festival aan het werk heeft gezien, op slag fan geworden.

Wat maakt een concert van Die Apokalyptischen Reiter nou zo bijzonder? Welnu, net als bij Rammstein is het niet alleen de visuele krachtpatserij die de formatie (althans in eigen land) tot zo’n succes maakt, maar evenzeer de aard en kwaliteit van de muziek. Weliswaar kan urenlang vruchteloos worden gedebatteerd over de vraag, tot welk rock- of metalgenre hun albums behoren, maar over één ding zal iedereen het eens zijn: De oorwurmfactor is extreem hoog.

Zo ook bij het nieuwste werkstuk Moral & Wahnsinn. Hoewel de composities bij de eerste luisterbeurt wel degelijk onbekend en spannend in de oren klinken, nestelen ze zich in recordtempo in je hersencellen. Reeds na drie keer luisteren had ik het idee dat ik deze elf songs al jarenlang bij hun concerten uit volle borst placht mee te zingen en neuriën. Moral & Wahnsinn is dan ook weer net zo’n klapper als hun laatste paar (gruntloze) albums, propvol swingende riffs, mooie melodieën en pakkende zanglijnen.

Daarbij vallen de Reiter zelden of nooit in herhaling. Elk nummer krijgt een eigen gezicht. De arrangementen zijn wederom weergaloos, met onweerstaanbare stukjes wereldmuziek en andere leuke vondsten, zoals het gefluit in Gib Dich Hin. Mijn persoonlijke favoriet is de ode aan hun toetsenist Dr. Pest, waarin het gezelschap een sfeer oproept die aan de beste oude griezelfilms doet denken. Met deze symfonische horrorballade steekt Die Apokalyptischen Reiter op magistrale wijze het eerder genoemde Rammstein naar de kroon. De tweede grote uitschieter is het ouderwets harde en met een briljante tekst gezegende Hört Auf.

Voor een band als Die Apokalyptischen Reiter is het eeuwig zonde dat we in Nederland geen groot metalfestival meer hebben. Met een optreden op een Dynamo Open Air als in zijn hoogtijdagen zouden de Reiter hier in één klap op grote schaal kunnen doorbreken. De weinige Nederlanders en Vlamingen die de formatie al wel ontdekt hebben, kunnen echter gerust zijn: Moral & Wahnsinn staat weer boordevol met heerlijke meezingers die, zelfs als ze de Benelux op hun aanstaande tournee zouden overslaan, een tripje naar Duitsland alleen voor deze act al de moeite waard maken.

1. Die Boten
2. Gib Dich Hin
3. Hammer Oder Amboß