• Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Quest For Fire - Lights From Paradise
Jaar van release: 2010
Label: Tee Pee Records
Quest For Fire - Lights From Paradise
Wat veel mensen niet weten is dat Quest For Fire (de originele titel is La Guerre De Feu) een cultklassieker uit 1982 is. Een prachtige film over onze voorvaderen die het mysterie van vuur nog moeten ontrafelen. Mocht je deze film ooit in de winkel zien liggen, dan kan ik het je absoluut aanraden deze aan te schaffen. Voor Steve Harris bood Quest For Fire in ieder geval voldoende inspiratie. Het nummer dat hij hierover schreef verscheen uiteindelijk op het album Piece Of Mind.

De Canadese band Quest For Fire is ook op zoek naar vuur, maar dan in de meer figuurlijke zin van het woord. Zij zijn op een queeste naar het vuur dat in de afgelopen jaren langzaam uit de muziek verdwenen is. Muziek is in de 21ste eeuw gedegradeerd tot wegwerpproduct. De prijzen van cds worden kunstmatig hoog gehouden, het downloaden eist haar tol en de prijs van een concertkaartje stijgt vele malen harder dan ons minimumloontje. Het is vreselijk spijtig om te constateren dat moderne muziek in de verste verte niet meer de impact heeft zoals het dertig, veertig jaar geleden had.

Met Lights From Paradise tracht Quest For Fire dus dat warme gevoel bij de luisteraar te creren. In die opzet slagen zij moeiteloos. Zon prachtig staaltje stoner rock heb ik lang niet meer gehoord. Met The Greatest Hits By God speelt de band direct een belangrijke troef. Gastvioliste Sophie Trudeau weet hier een bijzonder sfeervol element aan de muziek toe te voegen. We horen haar later nog in de Pink Floyd-achtige track Psychic Season, maar wat zou ik graag zien dat zij een vast bandlid werd.

De overige songs mogen er uiteraard ook wezen. De band weet soms een heerlijk vol en warm geluid neer te zetten, zoals in Set Out Alone en Strange Vacation. Een ander moment kan juist een wat killer, desolaat geluid laten horen. Opmerkelijk is dat Quest For Fire duidelijk bands als Cream, Jimi Hendrix Experience en uiteraard Pink Floyd als belangrijke inspiratie heeft, zonder echt ouderwets te klinken. Het is volstrekt logisch dat een kwaliteitslabel als Tee Pee Records zon band oppikt. Net zoals deze plaat volstrekt logisch klinkt. Lights From Paradise luistert heerlijk weg, alsof het een mooie droom is. Psychedelica zijn er in overvloed en dat maakt dit ruim drie kwartier durend plaatje een uiterst aantrekkelijk stukje tijdverdrijf.

Zoek je vuur en passie? Dan zit je goed bij Quest for Fire. Lights From Paradise is zonder twijfel een hoogtepunt van 2010 en daarom warm aanbevolen.

1. The Greatest Hits By God
2. Set Out Alone