• Darrell Roberts (W.A.S.P.) - 50
  • Mike Alexander (Evile)† - 47

• Vinnie Paul Abbott (Pantera) - 2018

Bloodgut - Nekrologikum Evangelikum Pt. I: Zombie Reign 2666 A.D.
Jaar van release: 2010
Label: Vic Records
Bloodgut is een duoproject van zanger/gitarist Rogga Johansson en drummer Matthias Fiebig, beide bekend van onder andere Ribspreader en Paganizer. Deze debuutplaat heeft de fantasievolle titel Nekrologikum Evangelikum Pt. I: Zombie Reign 2666 A.D. meegekregen en staat vol met oldschool death metal in de stijl van Autopsy. De productie is in handen geweest van Dan Swanö (ex-Bloodbath).

Al bij de eerste noten valt op dat Bloodgut laag gestemd staat. Héél laag. Zelfs zo laag dat het lijkt alsof de snaren los aan de gitaar hangen. Dat dit niet ten goede komt aan details in riffs en gitaarwerk is overduidelijk. Daar komt nog bij dat de gitaren toch wel erg hard in de mix staan. Gecombineerd met het donkere, doffe geluid van de drums en de magere zang resulteert dit in een eindproduct dat een beetje als een brij klinkt, ondanks dat de productie in beginsel best aardig is: één nummer is redelijk te behappen, maar een hele plaat is een beetje teveel van het ‘goede’.

De composities zijn eigenlijk ook niet om over naar huis te schrijven. Volgens de website maken ze “utmost dirty, doomy and grindy DEATH metal”, maar Bloodgut kent eigenlijk maar één tempo en doomy of grindy is het maar weinig. Ook hier geldt weer dat één enkele song prima is, maar bij negen nummers achter elkaar lijkt het alsof je naar een heel lang nummer zit te luisteren. De tiende compositie is een soort van instrumentaal nummer dat eigenlijk beter als intro had kunnen dienen, maar volledig overbodig is. Tekstueel gezien gooit Bloodgut het over de zombieboeg en maakt er een soort conceptalbum van, maar echt overtuigen doet het nergens.

Concluderend kunnen we dus wel zeggen dat dit een uiterst mager cijfer oplevert. De plaat op zich is niet slecht, maar balanceert op het randje van (on-)voldoende. Er staat voor 2011 een vervolg op deze plaat gepland: Nekrologikum Evangelikum Pt. II: Furnace World. Ik hoop dat deze wat meer tot de verbeelding zal spreken en iets meer spanning zal bevatten. We zullen zien.

1. Church Of The Zombie
2. Inquisitor Deluxe
3. Priesteater (Feeding On The One Who Feed On Others)