26-11-2020

UFO - Best Of A Decade
Jaar van release: 2010
Label: SPV / Steamhammer Records
UFO - Best Of A Decade
Best Of A Decade is de nieuwe verzamelaar van de Britse classic rock-act UFO. Nu zijn er al best veel van in omloop, maar dit album concentreert zich op het meest recente werk met Vinnie Moore op gitaar. Het grappige is dat ikzelf eerder dit jaar ook een select aantal nummers van de desbetreffende drie studioalbums met Vinnie op mijn MP3-speler had gezet. Een blik op de tracklist leert dat ik op twee nummers na (Can’t Buy A Thrill en Baby Blue) precies dezelfde smaak heb als de platenbonzen van SPV.

Met Vinnie Moore heeft UFO tot nu toe altijd goed werk afgeleverd. You Are There is een goede rockplaat en de bluesinvloeden op The Monkey Puzzle en The Visitor zijn uitermate geslaagd. De soulvolle, warme stem van Phill Mogg is er met de jaren alleen maar beter op geworden en past uitstekend bij bluesrocknummers als Black And Blue en Saving Me. Met de livetracks van de oude nummers (afkomstig van de livecd Showtime) bewijst Vinnie dat hij niet zomaar oudgediende Michael Schenker vervangt, maar een gitarist is met eigen spel. Niet zo gek, daar de Amerikaanse gitarist voor UFO al lang zijn sporen had verdiend als sologitarist.

De release van Best Of A Decade is dus in principe een goede set, want ik neem aan dat het nieuwere werk aan de meeste mensen voorbij is gegaan. Toch zet ik vraagtekens bij de timing. Drie albums is niet veel om uit te kiezen. Dan had men beter kunnen wachten tot er echt een ‘decade’ voorbij is gegaan sinds Vinnie’s aantreden in 2004. Nu had er technisch gezien ook werk van Covenant (2000) en Sharks (2002) op moeten staan, beiden nog met Schenker op gitaar.

1. The Wild One
2. Hard Being Me
3. Lights Out (live)