• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Jon Oliva's Pain - Festival
Jaar van release: 2010
Label: AFM Records
Jon Oliva's Pain - Festival
Daar is hij weer! Onze grote, vriendelijke reus, en jullie weten wat ik met groot bedoel. De laatste tijd is Jon Oliva weer veel in het nieuws geweest. Zo stond er voor 15 maart een speciale show gepland in de 013 te Tilburg, maar is deze verschoven naar oktober en waren er nieuwe geruchten over Savatage die overigens al snel weer ontkracht werden door de Mountain King.

Maar de reden van deze vreugdelijke review is natuurlijk het nieuwe wapenfeit dat de naam Festival heeft gekregen. Net als voorgaande keren krijgen we weer fraaie heavy metal voor de kiezen waar de invloeden van Queen soms letterlijk vanaf druipen. Koerswijzigingen zul je ook hier niet aantreffen. Festival ligt aardig in het straatje van voorganger Global Warning. Het verschil zit vooral in het feit dat Festival korter is en (daardoor) meer hapklare brokken verdeeld is, waardoor het kwartje sneller zal vallen.

Andere sterke punten zijn dat variatie alom aanwezig is en dat Jon Oliva zich nog steeds laat omringen door fantastische muzikanten. Ik ben benieuwd hoeveel invloed zijn broer Criss Oliva ditmaal heeft gehad. Mijn persoonlijke favorieten zijn Afterglow (met eigenzinnig baswerk en jazzy gitaar- en pianostukjes) en The Evil Within, maar er zullen er genoeg zijn die Lies en het titelnummer tot beste zullen benoemen. Het emotionele Winter Haven laat op prachtige wijze horen hoe Jon met zijn verdriet worstelt. Het materiaal kan zich moeiteloos meten met het oude werk van Jon Oliva. Na Heathen’s The Evolution Of Chaos is Festival het beste wat 2010 tot nu toe te bieden heeft.

1. Lies
2. Death Rides A Black Horse
3. Festival
4. Afterglow
5. Living On The Edge
6. Looking For Nothing
7. The Evil Within
8. Winter Haven
9. I Fear You
10. Now

Reviewer: Ruud
Toegevoegd: 15 februari 2010

Meer Jon Oliva's Pain:

Jon Oliva's Pain - Festival
Reactie van handsomedick op 23-02-2010 om 16:56u

Niet de beste cd van onze Jon, maar wel eentje die mij meer bevalt dan z'n voorganger, 'global warning'. Het probleem dat ik met J.O.P. heb, is dat er iets mist. Wat het is weet ik niet, misschien mist Jon de hulp van een levende Criss Oliva of de hulp van Chris Caffery, want met hem werd het geweldige Doctor Butcher album gemaakt, misschien zelfs wel de hulp van Savatage moordenaar Paul O'Neill. Wie zal het zeggen? Ik ben in ieder geval wel wat teleurgesteld door Jon Oliva solo, vooral omdat hij af en toe wel wat in herhaling begint te vallen, desondanks luister ik nog altijd liever naar een 'mindere' Jon Oliva dan naar de meeste dingen die uitkomen.

Jon Oliva's Pain - Festival