• Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Andre Matos - Mentalize
Jaar van release: 2010
Label: SPV / Steamhammer Records
Andre Matos - Mentalize
De Braziliaanse zanger Andre Matos (ex-Angra) heeft na de release van zijn eerste soloalbum, zo'n kleine twee jaar geleden, niet stilgezeten. Hij mocht met Edguy mee op tournee en heeft zelf ook nog eens Japan en natuurlijk zijn thuisland aangedaan. Ondertussen was hij ook n van de selecte groep zangers die aan de tournee van Tobias Sammet's Avantasia deelnam. Nu is het alweer tijd voor zijn tweede cd genaamd Mentalize. Inmiddels heeft Andre een goede reputatie opgebouwd als zanger en dit nieuwe album zal zeker weer zijn weg vinden naar zijn vaste fans. Maar zal het mij overtuigen? Ik was immers niet echt onder de indruk van zijn eerste soloalbum Time To Be Free.

Nu ik ben dus wl onder de indruk van Mentalize. Zwaar onder de indruk zelfs. In principe gaat Andre door waar hij ophield met Time To Be Free. Power metal in de stijl van zijn vorige band Angra, met weinig originaliteit. Maar waar de nummers toentertijd net niet boeiend genoeg waren, zijn ze dat dit keer simpelweg wel. De nummers hebben stuk voor stuk een kop en start en klinken f. Boeiende passages wisselen elkaar constant af in elk nummer, zonder de kern van het liedje zelf uit het oog te verliezen. Allemaal zaken die ik miste op de eerste cd.

Het gros van de cd bestaat uit vlotte power metal-krakers, met sterke refreinen die allemaal met dubbele bass gespeeld zijn. Het valt me nog mee dat de refreinen ondanks hetzelfde snelle ritme nog nt niet op elkaar lijken. Beste nummer is toch wel het compacte titelnummer Mentalize, maar wat uitgestrektere nummers als Leading On en Someone Else hoeven daar eigenlijk niet voor onder te doen. Stuk voor stuk worden we ook nog eens getrakteerd op scheurende gitaarsolo's en onderhoudend drumwerk. De band van Andre Matos is goed op dreef en dit samen met de heldere productie n Andre's zangkunsten zelf, maakt dat Mentalize een kleine topper in het genre is geworden. Origineel is het nog steeds niet, maar het is wel zoals ik een power metal-cd graag hoor.

1. Leading On
2. I Will Return
3. Someone Else