29-09-2020

Kane'd - Kane'd
Jaar van release: 2009
Label: Eigen beheer
Kane'd - Kane'd
Belofte maakt schuld, na het optreden van de House Of Lords in Weert afgelopen november kreeg ik een eigen beheer EP mee van deze jonge Engelse band en Kane'd had me positief verrast met hun energie en jonge, speelse poppunkrock. De EP is regelmatig in de cd lade verdwenen, tijd dus om er iets (zinnigs) over te zeggen.

De bandnaam is geen toeval; de achternaam van de drie zingende zusjes Stacey, Stephanie en Cheryl is Kane, en laten we pa en ma Kane niet vergeten die het management van de meiden onder hun hoede hebben. Pa Kane vertelde me dat de meiden zich al heel vroeg voor rock interesseerden, en inderdaad, ze weten erg veel van de 80er en 90er jaren rock en metal. Die periode heeft hen ten dele geïnspireerd tot het schrijven van eigen nummers.

Als je dan de nummers hoort op deze EP en wellicht terugdenkt aan het optreden in Weert, dan hoor je dat jeugdige enthousiasme terug. Natuurlijk, het is geen echte metal of superharde rock, het is net even een beetje meer pop en punk met een flinke scheut hardrock. Zo'n beetje wat we wel van meiden als Avril Lavigne en (soms) Kelly Clarkson te horen krijgen. Wie, hoor ik je zeggen??? Jawel... díe.

De stemmen van de meiden horen erg goed bij elkaar en ze hebben hun driestemmige zang knap tot een eenheid weten te smeden. Dat het allemaal wat poppy klinkt, daar heb ik niet zo'n moeite mee en in Weert was toch een groot deel van het publiek het wel met me eens. Wat ze brengen, zowel live als op cd, is levendig en (soms nog kinderlijk) aanstekelijk. In april 2010 hoort een full length cd van hen uit te komen, en ik ben in ieder geval benieuwd wat ze er van zullen bakken. Van mij in ieder geval thumbs up.

1. So Lonely
2. Don't Be Stupid
3. Fallin'