• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Horna - Musta Kaipuu
Jaar van release: 2009
Label: Debemur Morti Productions

Horna - Musta Kaipuu

Horna is n van die bands die erom bekend staat een continue stroom aan kwaliteitsblack uit te brengen. Elk jaar een album en daarnaast vele splits, EPs en compilaties. Het 2009 album hebben we tot dusver nog niet gehoord en ik vermoed dat dat hem ook niet meer wordt, dit jaar. Wat Horna wel heeft uitgebracht is Musta Kaipuu. Geen release met nieuw materiaal, maar een (her)uitgave van oude nummers. Musta Kaipuu bevat tien tracks die opgenomen zijn ten tijde van Envaatnags Eflos Solf Esgantaavne. Tracks die om een bepaalde reden dat album nooit gehaald hebben, op de zes tracks na die als bonusmateriaal dienst deden op de plaat.

Voor de lezers die Horna kennen hoef ik weinig meer toe te voegen, voor degene die bekend zijn met Envaatnags Eflos Solf Esgantaavne al helemaal niet. Horna doet al jaren lang hetzelfde, met minimale wijzigingen in hun geluid. De vier niet eerder verschenen nummers op deze compilatie zijn wat dat betreft niet anders. De muziek van Horna typeert zich door de duistere sfeer en het niet altijd aanwezige melodieuze gitaarspel. Op de melodieuze stukken zoals je ze in Unohdetut Kasvot, Unohdettu ni hoort, vind ik Horna op zijn best. Rauwe vocalen, beklemmende muziek en toch met een heerlijk snelle flow. Daar waar de melodie niet op de voorgrond treedt of nagenoeg afwezig is, moet Horna het hebben van het kille en herhalende karakter van de riffs.

Hoewel de muziek van Horna wat gedateerd klinkt (dat krijg je ervan als je altijd maar hetzelfde doet), heeft het toch zeker zijn charme. Het is een band die zeker tot leuke dingen in staat is, maar die door het gebrek aan afwisseling veel mensen snel zal vervelen. Spreekt de omschrijving je aan, doe er dan je voordeel mee en laat de compilatie anders links liggen. Er is genoeg andere leuke black voorhanden.

1. Piina
2. Haudanvarjo
3. Aldebaranin Susi
4. Unohdetut Kasvot, Unohdettu ni
5. Vuohenlahko
6. Oi Kallis Kotimaa
7. Pohjanportti
8. Sieluhaaska
9. Marraskuussa
10. Menneiden Kaiku

Score: 60 / 100

Reviewer: Erik
Toegevoegd: 18 oktober 2009

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.