Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Resurrecturis - Non Voglio Morire
Jaar van release: 2009
Label: Copro Records
Resurrecturis - Non Voglio Morire
Eén van de meest persoonlijke metalalbums van dit jaar komt ongetwijfeld op naam van Carlo Strappa, de oprichter en brein achter de Italiaanse band Resurrecturis. Op het nieuwe album keert hij zijn ziel, de ziel van een artiest, de ziel van een mens die zich niet kan vereenzelvigen met de hedendaagse maatschappij en naar bevrijding snakt, binnenstebuiten en publiceert zijn bevindingen op Non Voglio Morire, het derde en ongetwijfeld meest opvallende album van de band tot dusver.

Op deze plaat, waarvan de titel "niet willen sterven" betekent, koppelt de band zich los van de vertrouwde death metal sound en wentelt zich volledig in progressieve muziek, waar naast een klein kloddertje death metal van alles bij komt kijken. Het bestaan van een artiest is wispelturig, zo ook de muziek die deze een spiegel voorhoudt. Non Voglio Morire is een chaotische, grillige en zeer drukke plaat geworden waarop geen nummer hetzelfde is. Screams, cleane zang, grunt, vrouwenzang, kalme riffs die abrupt worden onderbroken door gitaarkurkentrekkers... Niets is constant, de cd draait muzikaal volledig om een warrig brein van iemand die verstikking ziet in ritme, orde en volgzaamheid.

Deze ongeremde stortvloed van creativiteit is echter ook het zwakke punt van Non Voglio Morire. Hoe geniaal en diepgaand de muziek en vooral het concept ook mag zijn, puur op muzikaal vlak wordt de cd op den duur vermoeiend. Het is lastig om bijna 50 minuten de aandacht bij iedere kronkel te houden, doe je dit niet, heb je kans dat de nummers op den duur in een ongecontroleerde ophoping van muzikale nukken vervallen. Een bepaalde constante factor was wel wenselijk geweest, hoewel de cd nu wel echt een fijnproeversexemplaar is geworden. Ook qua artwork overigens, een melding van de werkelijk prachtige digipack (die tevens een bonus-dvd bevat), volledig aansluitend op het concept, mag geenszins ontbreken. De aankleding is bijzonder smaakvol.

1. The Origin
2. Prologue
3. Fuck Face