20-10-2020

Steadlür - Steadlür
Jaar van release: 2009
Label: Roadrunner Records
Steadlür - Steadlür
Steadlür is het nieuwe paradepaardje van Roadrunner Recors. Tenminste, Roadrunner staat vermeld op mijn promo-exemplaar. Als ik echter zoek naar informatie van die band, kom ik hun naam niet meer tegen op de site van Roadrunner. Zouden ze dan alweer de laan uit zijn gestuurd door de desbetreffende platenlabel? Een officiële website kan ik ook niet vinden van Steadlür, dus hier kunnen we slechts naar gissen. Het zou wel prima passen bij het imago van de band. Ze maken namelijk hardrock in het straatje Mötley Crüe en Guns n' Roses. Bands met een gevaarlijke reputatie, waar moeilijk mee te werken valt. In een interview las ik al eens dat Steadlür ook zo'n stoer imago erop na houdt door na het concert er altijd vandoor te gaan met de vriendinnen van hun mannelijke fans.

Het debuut is alweer een tijdje uit en zal het vooral goed doen in de U.S.A., waar de markt voor dit soort muziek nog altijd erg groot is. Het zijn volgens mij nog wel jonge ventjes, want de 'provocerende' teksten doen mij nog wel eens de wenkbrauwen fronzen. Het refrein van My Mom Hates Me bijvoorbeeld: "My mom hates me, but she pays all my bills". Of wat dacht je van cliché-uitspraken als "party all night, sleepin' all day!". Tja, tekstueel zou het best wel hoogstaander kunnen.

Maar nu hebben we alle kritiek wel gehad, want dit debuut is eigenlijk donders goed! Alle songs zitten perfect in elkaar, zijn catchy as hell en klinken als een klok. Dat een debuut zo goed kan klinken zeg, petje af! Mötley Crüe en Papa Roach hebben er een geduchte tegenstander bij. Het is wel een beetje jammer dat het tempo en feestgehalte halverwege wat minder wordt doordat er wat meer soetsappige ballads op staan. Maar kwalitatief zijn ook die dik in orde. Als de band wat volwassener gaat worden, dan voorzie ik wel een gouden toekomst.

1. Poison
2. Bumpin'
3. My Mom Hates Me