26-11-2020

Acid Drinkers - Verses Of Steel
Jaar van release: 2008
Label: Regain Records
Acid Drinkers - Verses Of Steel
Acid Drinkers behoort tot één van de bekendste bands die de Poolse thrashscene eind jaren ’80 te bieden had. Hun aanstekelijke mix van thrash metal en crossover zat goed in elkaar en deed behoorlijk aan Anthrax kennen. Ondanks dat ze in het voorprogramma hebben gestaan van Iron Maiden, Slayer en Megadeth zullen weinig mensen onder ons deze band kennen. Een kwestie van vervlogen tijden en waarschijnlijk slechte promotie zal daarvan de oorzaak zijn. Dat neemt niet weg dat platen als Are You A Rebel en Strip Tease zeker de moeite waard zijn.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat Acid Drinkers de afgelopen vijftien jaar gepresteerd hebben, maar een blik op hun biografie leert dat de band zeker niet stil gezeten heeft. Daarbij komt nog dat we eind vorig jaar helaas afscheid hebben moeten nemen van gitarist Olass. Waarschijnlijk zullen weinig oude fans Verses Of Steel kunnen waarderen. Zanger Titus zingt nog aardig hetzelfde, zij het dat zijn stem zwaarder is geworden. Speltechnisch gezien is er weinig veranderd, maar de crossover heeft plaats gemaakt voor nu-metal en (een milde vorm van) industrial. De gitaarsolo’s zijn bijna verdwenen en het instrument is laaggestemd. Het totaalgeluid is niet meer te vergelijken met dat van twintig jaar geleden.

Dat wil overigens niet zeggen dat het een slechte plaat is. Met o.a. In A Black Sail Wrapped en Blues Beatdown heeft de band heel aardige tracks geschreven. Het originele Red Shining Fur is door het aanstekelijke reffrein de uitblinker op Verses Of Steel. Het grootste deel van de songs zijn van een middelmatig niveau. Het is nog maar even de vraag wie er met dit album aan de haal gaan. Ik vermoed dat er alleen in Polen zelf noemenswaardige aantallen over de toonbank gaan.

1. Fuel Of My Soul
2. In A Black Sail Wrapped
3. Swallow The Needle