Edguy - Fucking With F*** Live (dvd)
Jaar van release: 2009
Edguy - Fucking With F*** Live (dvd)
In 2006 nam Edguy tijdens de Rocket Ride World Tour in Brazilië de show op voor een toekomstige dvd-release. Pas drie jaar later is het er dan eindelijk van gekomen dat de dvd daadwerkelijk in de schappen is te vinden. De titel Fucking With F*** laat maar weer eens de bizarre humor zien van Edguy. Normaal gesproken is het vaak de eer aan een woord als 'fucking' om gecensureerd te worden. Echter dit keer is dat het andere woord dat met een 'F' begint. Eerlijk gezegd ken ik geen andere Engelstalige vieze woorden met een 'F', dus waar er mee gefucked wordt is in principe een raadsel. Maar Edguy heeft een nummer getiteld Fucking With Fire in haar repertoire, dus wellicht is het woord 'fire' gecensureerd in de dvd-titel.

Sinds de oprichting van de band en vele albums later, is Edguy uitgegroeid tot een goed ge-oliede live-machine. Dat laat de show in Sao Paulo duidelijk zien. Vooral Tobias Sammet is een volleerd frontman geworden, die ook qua stem de juiste hoogtes weet te halen. De rest van de band speelt met plezier alle hits en het is allemaal goed in beeld gebracht. De shots lijken willekeurig uitgekozen en aan elkaar geplakt te zijn, maar dat doet niks af aan het kijkplezier. Uiteraard zijn we inmiddels wel gewend aan de uitzinnige reacties van de Braziliaanse fans. En als het Tobias niet bevalt, dan vergelijkt hij ze graag met een Belgisch publiek in een zaal van 300 man, haha.

Zoals gezegd is dit een show ten tijde van de promotie van Rocket Ride en dat heeft de setlist helaas geen goed gedaan. Van die cd waren toen helaas de minst spannende nummers gekozen, met uitzondering van het sterke Sacrifice. Toegeven, live zijn nummers als Catch Of The Century en Superheroes prima feestnummers, alleen heeft Edguy veel betere nummers dan dat. Op de documentaire van 45 minuten geeft de band commentaar op de nummers en het is duidelijk dat ze zelf wel de voorkeur aan die simpelere nummers geven. Tobias praat zelfs een beetje respectloos over fan-favorieten als Babylon en Vain Glory Opera, want hij heeft het wel een beetje gehad met die songs.

Ondanks mijn kritiek op de setlist (hoewel ik wel erg tevreden ben met de krakers Tears Of A Mandrake en Mysteria), is Fucking With F*** een degelijk product geworden met de kwaliteit die je mag verwachten van een band bij Nuclear Blast. Naast de (Duitstalige) documentaire staan er ook nog eens vijf video-clips op, inclusief het meest recente Ministry Of Saints. Fans kunnen dit document blind aanschaffen.

1. Catch Of The Century
2. Sacrifice
3. Babylon