• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kadavar (It) - Kadavar
Jaar van release: 2009
Label: Punishment 18 Records
Kadavar (It) - Kadavar
Ook voor metal geldt: schijn wil nog wel eens bedriegen. Neem nou het Italiaanse Kadavar. Op basis van bandnaam, logo en de hoes van het gelijknamige (of titelloze) debuut zou de band zo in het "überbrute death haalt u door de meatgrinder straatje" passen. De informatie die de muziek uiteindelijk weet te leveren, blijkt echter van andere, interessantere aard. De band die op het eerste gezicht alle cliché's van death metal lijkt te bevestigen staat muzikaal gelukkig degelijk haar mannetje.

Oh ja, bruut is Kadavar op z’n tijd toch ook zeker wel, sterker nog, stevige noten op het album vaste prik. Een band met zo'n naam kan natuurlijk niet versagen en de dreunen volgen elkaar in een rap tempo op. Maar tussen de dreunen is er veel meer. Daar is Behind The Storm, een deemster, bijna episch nummer met een hese old-school sound. Daar is de overwegend technische Morbid Sense Of Wekaness, de met thrash doorspekte Lust of Mortal Decay en de instrumentale hekkensluiter Mirror Of Lies. Eigenlijk wordt de diverse toon van deze cd tijdens het eerste nummer al gezet. Een goed gekozen opener die de cd eigenlijk vrij aardig samenvat, daar alles wat de muziek van Kadavar rijk is in dat nummer ook wel aan bod komt.

In feite speelt Kadavar lichtelijk thrash-getinte, goed behapbare death, eerder richting de old school sound dan richting de het baanbrekende geraus van de laatste tijd. Automatisch is er dus ruimte voor een muzikale invulling naar ruime keuze, want met zo'n geluid kun je veel kanten op en Kadavar maakt ook dankbar gebruik van de mogelijkheden. Het resultaat is een veelzijdige cd waar van alles op gebeurd, zonder dat de muziek verslapt of te cheesy wordt. De composities en de productie mogen in het vervolg weliswaar wat sterker zijn, de toon is in ieder geval onmiskenbaar neergehamerd.

1. From Flesh To Sorrow
2. Return To Ashes
3. Behind The Storm