• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Den Saakaldte - All Hail Pessimism
Jaar van release: 2009
Label: Avantgarde Music

Den Saakaldte - All Hail Pessimism

Enkele jaren geleden werd door Sykelig, ex-gitarist van onder andere Naer Mataron, de band Den Saakaldte opgericht. Later wist hij ook (ex-)leden van Urgehal, Koldbrann en Ddheimsgard bij zijn band te betrekken, maar echte bekendheid verwierf Den Saakaldte toen Shinings zanger Kvarforth aan de band toegevoegd werd. Qua muziek lijkt Den Saakaldte gelukkig totaal niet op de eerdere bands van de individuele leden en zoekt daarin ook geen middenweg. Deze club maakt black metal in de trend van de vele melancholisch klinkende bands, maar zonder al te erg in depressief aandoende sferen te vervallen.

All Hail Pessimism is een album wat qua opzet dat subgenre heel dicht weet te benaderen, maar de toon die aangeslagen wordt, maakt een wereld van verschil. Het resultaat is een kalm, maar groovy album, waarvan de muziekstukken heel vloeiend in elkaar overlopen. In het geheel is het een goed luisterbaar album geworden, waarvoor je als luisteraar niet bijster veel moeite hoeft te doen. Door vrolijke folkachtige deuntjes en gemakkelijke riffjes te gebruiken, zijn de nummers op veel momenten heel catchy, waardoor de link met black metal soms maar magertjes lijkt, maar in het geval van Den Saakaldte is dat zeker geen nadeel.

Deze tendens wordt ook benadrukt door andere vreemde invloeden als pianospel en het getetter van trompetten, wat bizarre vervormingen van de muziek, samplewerk en de zang. Daarnaast zijn af en toe stukken te horen die wat aan rock doen denken, maar de band schakelt daarna vrij snel naar een steviger black metalgeluid, overigens zonder de melodieuze lijnen om te gooien. De heldere vrouwenzang die even in Samma Skrot, Samma Korn te horen is, geeft de muziek zelfs even een gothicsfeertje. All Hail Pessimism is kortom een heel afwisselend album, dat zijn titel gelukkig geen eer aandoet.

Mijn enige punt van kritiek is echter dat het soms wat doelloos klinkt. Ik heb op veel momenten niet echt een duidelijke lijn ervaren, maar meer een soort van experimentele inslag. Nu is daar ook wel wat voor te zeggen, aangezien ze het op een mooie manier in elkaar geflanst hebben, maar ik denk dat een concept of rode draad, in muzikaal of thematisch opzicht, Den Saakaldte goed zou doen. Sykelig en zijn band hebben in ieder geval een goed album geproduceerd met gelukkig voldoende mogelijkheden voor groei. Ze komen er wel, als ze zich blijven ontwikkelen.

1. Audhumla
2. La Vinteren Vare Evig
3. Vandringen
4. Satans Synder
5. Frykten For Det Opprinnelige de
6. Samma Skrot, Samma Korn
7. Drikke Ens Skl
8. Mesias
9. Den Endelige Tankens Ufravikelige Konsekvens
10. Jag Ar den Fallna

Reviewer: Erik
Toegevoegd: 5 april 2009

Finntroll in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.