Mournful Gust - The Frankness Eve
Jaar van release: 2008
Label: BadMoodMan Music
Mournful Gust - The Frankness Eve
Er zijn van die combinaties waarbij je je op voorhand afvraagt of deze ooit succesvol kunnen zijn. Wat te denken van deze: een band uit Oekraïne, al meer dan tien jaar actief, die op een volledig onbekend label pas haar tweede full length sinds 2000 uitbrengt, en nu bovendien weer zonder label zit? Oekraïne staat nu niet bepaald bekend als bakermat van de metal – of je moet een liefhebber zijn van vaak politiek dubieuze en meestal matig geproduceerde pagan black metal-bandjes. The Frankness Eve heeft de verwachtingen dan ook niet mee in eerste instantie.

Toch blijkt dit een aangenaam plaatje te zijn. Mournful Gust speelt geen black metal, maar een goed in het gehoor liggende combinatie van doom en death metal, waarbij de naam Novembers Doom meer dan eens door mijn hoofd schiet. Met name de lange, sterk opgebouwde opener A Pain To Remember en het eveneens vrij stevig klinkende With Every Suffering weten indruk te maken met hun prima melodieuze gitaarwerk en de sterke grunts van zanger Vladislav Shahin. De overige nummers weten dat niveau niet helemaal vast te houden (met name To Your Deceits…Again klinkt mij iets te ‘lieflijk’ in de oren voor dit genre), maar desondanks zijn ook dit absoluut bovengemiddelde nummers.

Een ander pluspunt is de productie. Waar veel Oost-Europese bands het niet zo nauw (willen of kunnen) nemen met een krachtige productie, komt Mournful Gust al een aardig eind in de richting. Het geluid is helder en ook de extra instrumenten (fluit en viool) komen goed uit de verf. Desondanks had de productie nog wel wat zwaarder gekund. Daarnaast klinken de cleane zangpartijen (die, naarmate het album vordert, steeds meer toenemen) niet overal even overtuigend. De grunts zijn daarentegen een stuk beter. Ook de gitaristen weten een goede indruk achter te laten met hun melodieuze, soepele gitaarwerk.

Concluderend kunnen we dus stellen dat Mournful Gust met The Frankness Eve eigenlijk een alleraardigst album heeft afgeleverd. Hoewel de muziek misschien voor de meeste doom (én death) metalfans iets te licht overkomt, zit het geheel prima in elkaar. Met een zwaardere productie en wat minder cleane zang zou deze band zich op termijn best wel eens kunnen gaan meten met het uitstekende Novembers Doom.

1. A Pain To Remember
2. It's Our Own Tragedy
3. To Your Deceits...Again