• Steven Adler (Guns N' Roses) - 57

• Rhett Forrester (Riot) - 1994

Ivanhoe - Lifeline
Jaar van release: 2008
Label: Silverwolf Productions
Ivanhoe - Lifeline
Vanaf 1992 heeft de Duitse band Ivanhoe een vijftal studioalbums gemaakt, waarvan Lifeline de laatste is. Wij hebben de band nog niet eerder gerecenseerd, en afgezien van het gegeven dat Andy b. Franck (Brainstorm, Symphorce) er een tijd bij heeft gezongen, wist ik niks van de band.

Al snel wordt duidelijk dat Ivanhoe een band is in de rijke traditie van progressieve metal. Lifeline bestaat uit negen sterke en stijlvaste nummers die veel weg hebben van Symphony X, maar dan minder virtuoos beladen. Ivanhoe is een perfect voorbeeld van het huidige scala aan progressieve metal dat al lang niet meer zo progressief en origineel is als ooit bedoelt. Dit drukt de pret helemaal niet omdat het stuk voor stuk weer schitterende nummers zijn op dit album.

Ivanhoe is een tijd uit de running geweest totdat ze in 2005 het comebackalbum Walk in Mindfields uitbrachten. Andy B. Franck had in 1998 de band verlaten om zich te storten op zijn eigen band Symphorce. Na een lange maar vergeefse zoektocht naar een nieuwe zanger leek dit het einde voor Ivanhoe, totdat gitarist Achim Welsch, zanger Mischa Mang de rol van Judas zag vertolken in een versie van de befaamde musical Jesus Christ Superstar, en hem bij Ivanhoe betrok. Het plaatje van goed liggende en pakkende progmetal werd compleet met de stem van Mang, die wel wat weg heeft van Daniel Gildenlow (Pain of Salvation).

Zoals gezegd zijn de nummers erg stijlvast. Er is geen grote (kwalitatieve) diversiteit tussen nummers, maar toch wil ik afsluiter Cheops even noemen. De opbouw met samenspel tussen piano en gitaar is erg goed gevonden, en aan het eind van het nummer zit een riff waarvan ik zou zweren dat ik hem eens in het origineel van het spel Doom gehoord heb. Een erg leuk extraatje en een nummer dat sowieso erg representatief is voor het niveau van de band. Het nummer is trouwens te beluisteren op de Myspace. Ivanhoe onderscheidt zichzelf niet nadrukkelijk binnen het genre, maar Lifeline is zeker een prettige kennismaking.

1. Lifeline
2. Mad Power
3. Schizophrenie