• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Impavida - Eerie Sceneries
Jaar van release: 2008
Label: Ván Records

Impavida - Eerie Sceneries

Wie mijn recensies met enige regelmaat leest, vangt wel eens op dat ik doorgaans niet zo gecharmeerd ben van de black metal/ambient combinatie. Slechts een enkele keer kom ik een album tegen dat er, naar mijn mening, wel mee door kan. Geen saai geneuzel dus, maar interessante composities, waarin goed gespeeld wordt met emotie en waarin ook nog eens wat afwisseling zit. Welnu, zo eentje ben ik wederom tegengekomen. Volgende maand komt het debuut-album van het Duitse Impavida uit en dit tweetal maakt precies dat.

Liefhebbers van dit genre hebben eerder dit jaar kennis kunnen maken met het eerste werk van deze band; de tot 100 stuks gelimiteerde tape Into Empty Spheres. Het album Eerie Sceneries zal een stuk breder verkrijgbaar zijn, wat gezien het niveau van dit muziekstuk geen onverstandig besluit is geweest. Waar voor je geld heb je zeker, want God Killing Himself (gitaar, synthesizer en zang) en drummer Herbst, schotelen de luisteraar bijna een uur lang zwaarmoedig klinkende black metal voor, met daarin de nodige ambient-elementen verwerkt.

Bij het luisteren van een nummer als Dysmorphic, vallen die laatstgenoemde elementen eigenlijk niet zo op, waarschijnlijk de reden voor mijn positieve gevoel bij dit album. In het nummer Dark Skies zijn ze prominenter aanwezig, maar ze hebben hier een meer ondersteunende rol, doordat ze als zweverige tonen in de muziek verwerkt zijn. Met hun black metal zetten de bandleden een sfeer van duisternis, wanhoop en zwaarmoedigheid neer, die slechts een enkele keer doorbroken wordt door meer opgewerkte geluiden. Bizarre samples (in Dark Skies) en mysterieuze tonen, geven Eerie Sceneries extra diepgang en voorkomen dat Impavida in dezelfde valkuil trapt als zovelen in dit genre, die van dodelijke saaiheid.

Impavida heeft met Eerie Sceneries dus een debuut van formaat op zak. Als ik dit met gemak een uur uit kan zitten, dan moet het voor de echte liefhebber een feest voor het oor zijn. Doe er je voordeel mee!

1. Into Empty Spheres
2. Dysmorphic
3. Dark Skies