Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

X-World 5 - New Universal Order
Jaar van release: 2008
Label: AFM Records

X-World 5 - New Universal Order

Andy La Roque (King Diamond), Magnus Rosen (ex-Hammerfall), Nils K Rue (Pagans Mind), Big Swede en Reeves vormen samen X-World 5. Een futuristisch klinkende band met de boodschap dat we over tig jaar nog naar metal zullen luisteren en iets over machines wat me maar niet helemaal duidelijk wil worden. In ieder geval wil dit vijftal muziek maken die we nog niet eerder hebben gehoord in de vorm van een sterke mix van heavy en industrial metal. Heel anders dan wat de mannen hiervoor hebben gedaan, en als geïnteresseerde moet je je dan ook niet laten leiden door de indrukwekkende CV van dit vijftal.

New Universal Order is het eerste album onder de naam X-World 5 en telt maar liefst negen songs die bij elkaar zo een vijfenveertig minuten duren. De wat hakkelige riffs en logge ritmiek die we in opener Cyberchrist voorgeschoteld krijgen zet zich voort over het hele album. Inclusief de wat krijsende zang van Nils K Rue. Als geheel is er op dit album weinig oog voor melodie en draait het meer om zich herhalende delen muziek die stuk voor stuk een nummer moeten vormen. Op zich is dat aardig gelukt, en sommige ‘blokken geluid’, om het maar even heel onrespectabel uit te drukken, zijn best aardig om te horen, maar aan de andere kant levert dit wel vrij monotone songs op. Aangezien dit voor elk nummer op dit schijfje telt, zit je dus al snel met een album wat in zijn geheel eigenlijk een beetje saai is en wel wat meer variatie kan gebruiken. Ondanks de herhaling blijven de diverse nummers ook niet echt hangen.

Als experiment is het een leuk schijfje geworden, maar er had wat meer variatie op gemogen. Zeker met de namen die X-World 5 vormen, zou je songs mogen verwachten die je bij de strot grijpen en je van begin tot eind weten te interesseren. Magnus Rosen heeft al aangekondigd bezig te zijn met een vervolg op New Universal Order. Het is te hopen dat hij de veelal lauwe reacties aangaande dit debuut meeneemt in zijn schrijfproces en een plaat weet te maken die je van deze indrukwekkende bandsamenstelling mag verwachten.

1. Cyberchrist
2. Man Machine
3. Charge to War