03-08-2021

Icarus Witch - Songs Of The Lost
Jaar van release: 2007
Label: Cruz Del Sur Music
Icarus Witch - Songs Of The Lost
Collega recensent Walter was niet al te enthousiast over het debuut van deze Amerikaanse heavy metal band. Hij verweet de heren gebrek aan passie en verwees de band (geheel terecht) naar de grauwe middelmaat. Alle bands verdienen natuurlijk een tweede kans en Icarus Witch dus ook.

De band heeft in een jaar tijd aanzienlijke vooruitgang geboekt. Songs For The Lost klinkt sprankelend en de cd kent de nodige pakkende composities. Out For Blood is zo'n typisch heavy metal nummer waarbij de mondhoeken ouderwets omhoog gaan. Het nummer heeft vaart en het spel is strak. Zanger Matthew Bizilia heeft ook een stuk beter leren zingen, waardoor ook de zang genietbaar klinkt. Qua stem zit hij in de buurt van Niklas Stålvind (Wolf) en Biff Byford (Saxon), al mist hij de pure passie van laatstgenoemde. Opmerkelijk is het feit dat de band hier en daar opzichtig flirt met hard rock en AOR, vooral vanwege de makkelijk meezingbare refreinen.

Icarus Witch is op wel meer vlakken te vergelijken met een band als Wolf. Men doet namelijk helemaal niets nieuws. Verschil met Wolf is wel dat er hier en daar ook wat invloeden van Queensryche en (oude) Fates Warning opduiken, maar verder lijkt dit ook een ode aan de bekende oude grootmeesters. De band levert in dat opzicht een geslaagd album af, al gooit een matig nummer als Written In The Stars wel roet in het eten vanwege het nogal zeikerige refrein. Het navolgende The Sky Is Falling maakt echter een hoop goed met lekkere gitaarsolo's en smaakvolle akoestische accenten. De band vergrijpt zich ook nog op nette wijze aan Mirror, Mirror (Def Leppard) vooral dankzij de leuke bijdrage van Joe Lynn Turner.

Deze tweede plaat is een behoorlijke stap in de goede richting. Dat mag wel gezegd worden. De band doet geen verrassende dingen, maar in wat ze doen zijn ze goed. Het metalen ambacht hebben deze mannen uitstekend in de vingers. Het lelijke fletse roze hoesje met kale wachttoren nemen we maar voor lief. Verder een prima verzorgde metalplaat zonder poespas.

1. Out For Blood
2. Written In The Stars
3. The Sky Is Falling