• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Janvs - Fvlgvres
Jaar van release: 2007
Label: Aeternitas Tenebrarum
Janvs - Fvlgvres
Vrijwel tegelijkertijd met het prima album Voust: van Locus Mortis bacht het kleine Italiaanse label Aeternitas Tenebrarum Music Foundation eind 2007 ook het debuutalbum Fvlgvres van het eveneens Italiaanse Janvs uit. Wat kan de luisteraar verwachten? Een kleine drie kwartier aan occulte, maar sfeervolle black metal waarbij vooral de diepe screams van zanger Vinctor in positieve zin opvallen. Verder klinkt het album goed en zitten de nummers redelijk in elkaar, maar blijft het wel allemaal een beetje aan de matte kant.

Fvlgvres schijnt een conceptalbum te zijn dat gebaseerd is op ‘het breken van menselijke limieten, het verlangen en de tijdelijke verovering van échte momenten van bewustzijn en contact met pieken van transcendentie’, maar in feite begin ik een beetje moe te worden van al dat semi-intellectuele gezwam. Nog even en je vindt nieuwe black metal-albums naast de meditatie-cd’s van De Tuinen. Goed, het is wellicht enigszins flauw commentaar, maar wat ik ermee probeer aan te geven is dat Fvlgvres al met al een heel aardig, maar zeker geen wereldschokkend album is waar het in een metafysisch jasje gieten van het geheel niets aan verandert.

Wat wel voor de band spreekt, is dat men zich moeilijk met andere bands laat vergelijken. Hoewel de melancholische gedeelten af en toe wat richting Drudkh en Wyrd neigen, is die vergelijking tegelijkertijd wat vergezocht, zeker bij de sporadische stevigere gedeeltes. Een goed voorbeeld is Vrsa Major, een prima nummer dat door zijn versnellingen een stuk duisterder klinkt dan de meeste andere nummers op Fvlgvres. Dat nummer laat ook het duidelijkst horen dat we van deze band in de toekomst best nog wel wat kunnen verwachten. Met Fvlgvres is in ieder geval een heel aardige eerste stap gezet, maar een echte knaller is het nog niet geworden.

1. Fvlgvres
2. Terzo Volto
3. Pivme D'Arcangelo