26-09-2020

Putrid Inbred - Scavenger
Jaar van release: 2007
Label: Shiver Records
Putrid Inbred - Scavenger
Goed nieuws voor de fijnproevers onder ons; Scavenger, de exclusieve bistro met een bijzondere menukaart heeft sinds enkele maanden de deuren geopend en heet de liefhebbers van extraordinaire amuses hartelijk welkom. In deze unieke eetgelegenheid dienen de chefkoks van Putrid Inbred u de meest onwaarschijnlijke schotels op, want wat dacht u bijvoorbeeld van een pasteitje vol dode mensen, een omeletje poep of een broodje clit kebab?

Nee, Scavenger is een wel zeker een geschikte cd voor iemand die van een goed (muzikaal) hapje houdt. De teksten moet u uiteraard met een korreltje zout nemen, de (on)smakelijke lectuur is hooguit een glimlach waard. Het is de muziek waarbij stilgestaan moet worden. Want alle gekheid op een stokje: waar de meeste mensetende grind-bands een even grote puinhoop van de muziek als van de teksten maken, is Putrid Inbred een mooie uitzondering, die muzikaal een behoorlijke veeg uit de pan geeft.

Het succesrecept is simpel doch doeltreffend: maak van de muziek geen smerige, vormloze brei, maar laat structuur en definitie intact. Ook mensverslindende grind kan best geavanceerd zijn, groovy en muzikaal leuk in elkaar zitten, in plaats van enkel te snel en te lomp. Scavenger is hier een prima voorbeeld van, de cd is een bedrijvige samenscholing van een hoop doeltreffende zaken. Frisse riffs, veel tempowisselingen, leuk gitaarwerken en ritmische composities, die de headbanger in u de ruimte verschaffen. De twee zangorganen zorgen voor een hoop vocale afwisseling. De zorgvuldige afwerking is verantwoordelijk voor een uitstekend geluid: loodzwaar maar duidelijk. Een gouden greep, daar Scavenger op deze manier een modderpoel bespaard blijft en de goed waarneembare, gedetailleerde muzikale invulling de cd tot een fraai muziekstuk maakt, waar de oren niet zomaar omheen kunnen.

Tot slot is daar nog het buideltje met (zwarte) humor. Mochten de teksten u niet tot vermaak zijn, dan houdt de band nog onder meer een magnetronpiepje en wat koekenpangesis achter de hand om u om er de mondhoeken mee te meppen. Kortom, enjoy en eet smakelijk.

1. Along Came The Cook
2. Eat Shit
3. Graveyard Groceries