• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Atargatis - Nova
Jaar van release: 2007
Label: Massacre Records
Atargatis - Nova
Sinds 1997 is Atargatis al bezig en de band kan drie ep’s en inmiddels al weer twee cd’s op haar naam zetten. Als ik de promo van het nieuwe album Nova wil gaan beluisteren, bekruipt mij het gevoel dat ik zal gaan luisteren naar gothic metal band, waar er nog eens twaalf van in een dozijn bestaan. Meer dan een uur later moet ik echter toch tot de conclusie komen dat dit tweede album van het Duitse gezelschap toch behoorlijk goed te doen is.

Zangeres Stephanie Luzie kennen we van het Oostenrijkse Darkwell. Rond deze band is het al een tijdje stil en gezien de muzikale kwaliteiten van dit gezelschap ben ik daar ook niet al te rouwig om. Luzie is echter wel aanzienlijk vooruit gegaan ten opzichte van het laatste Darkwell album en op Nova gebruikt de roodharige zangeres haar stem een stuk gevarieerder. Ze moet er alleen nog op letten dat het niet te schel klinkt als ze de hogere noten wil halen. Daarnaast kan Nova nog rekenen op prima vocale bijdragen van Matthias Hechler (Crematory) en Thomas Helm (Noekk, Empyrium). Voor het album is ook gebruik gemaakt van een violiste, die bijvoorbeeld terug te horen is in het nummer Stars Are Falling.

Nova is een conceptalbum en centraal staan de vier elementen (water, vuur, lucht en aarde) wat men ook in alle nummers heeft terug willen doen komen. Ook muzikaal is er goed over de nummers nagedacht en Nova klinkt als een goed verzorgd geheel. Openingsnummer Balance zou als soundtrack kunnen dienen in een fantasy film. Het prachtige Green Lake’s Ground is voor mij het rustpunt van de plaat. Daarnaast staan vooral een aantal snellere en meer uptempo nummers op Nova, zoals Ebon Queen en Frozen Innocence. Een cover mag niet ontbreken en in dit geval is dat Crucified van Army Of Lovers. Tot slot het nummer The Marching Of The Fey, dat naar mijn idee het buitenbeentje van de plaat is met invloeden die sterk doen denken aan folk metal.

Atargatis klinkt als een mengelmoesje van Edenbridge, Elis en Leaves Eyes: de originaliteit is dus ver te zoeken. Toch heeft Atargatis met Nova een heel aangenaam plaatje afgeleverd voor de liefhebber van het genre. Zoek je juist een album om (beter) bekend te raken met het genre, dan raad ik je Nova ten zeerste af, want het is zeker niet het beste wat er te vinden is op het gebied van gothic metal.

1. Intro (Balance)
2. Ebon Queen
3. Frozen Innocence