12-05-2021

Threshold - The Ravages of Time - The Best Of
Jaar van release: 2007
Label: InsideOut Music
Threshold is terecht de bekendste progrock/metal band van het Verenigd Koninkrijk. Na acht volledige studioalbums, enkele live-registraties en wat cd’s die enkel via internet te verkrijgen zijn, vond hun vorige platenmaatschappij InsideOut Music met toestemming van de band het tijd om eens een overzicht op de markt te brengen. En het is een mooie dubbel cd geworden die garant staat voor ruim 140 minuten muziek en in het cd-boekje staan netjes, naast een lang voorwoord en leuke foto’s, alle teksten afgedrukt.

Op de eerste cd komen enkel de latere productieve jaren (2001 tot 2007) aan bod met zanger Andrew "Mac" McDermott. Deze songs klinken lekker modern en de songkeuze is in orde. De oudere jaren (1993 tot 1999) herleven op de tweede cd. Op dit schijfje kan je duidelijk de evolutie merken van een progressieve en experimenterede progrock band tot een band die met kortere en vlottere songgericht materiaal komt aanzetten. Er komen ook drie zangers langs, namelijk onze Mac, maar ook Damian Wilson en Glynn Morgan.

Dit overzicht is uitermate geschikt voor muziekfans die nog niet vertrouwd zijn met de muziek van Threshold, want de echte fan heeft deze reguliere songs al. Er staat niets op dat niet op een album stond, enkel komen er van drie songs ‘radio edits’ langs. Maar dat zijn gewoon ingekorte versies van lange songs die afbreuk doen aan de originele versies. Nu zanger Mac dit jaar, na tien jaar trouwe dienst, er onverwacht mee stopte, zijn we vooral benieuwd hoe Threshold zich zal ontwikkelen. Ex-zanger Damian Wilson voorzag de vocalen op de laatste tour en de toekomst zal uitwijzen of hij op het volgende Threshold album te horen zal zijn.

CD 1: The Latter Years
1. Slipstream (radio edit)
2. Light And Space