28-10-2020

Entombed - Serpent Saints
Jaar van release: 2007
Label: Candlelight Records
Entombed - Serpent Saints
Tijdens het beluisteren van het laatste Nile album ben ik drie keer in slaap gevallen. Wat kan death metal ook zo saai worden als het je niet raakt. Daarna heb ik geen nieuw death metal album meer beluisterd, maar deze maand ben ik volledig verslaafd geraakt aan Serpent Saints. Jawel, de oude bokken van Entombed hebben zowaar een killer plaat uit hun mouw geschud.

Het verhaal van deze Zweden is bekend. Left Hand Path was een legendarisch debuut dat ze met de navolgende goede elpees niet meer hebben overtroffen. En met het To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth mixten ze tot schrik van de gemiddelde deathhead hun ouderwetse death met rock ‘n’ roll. Een geweldige plaat in mijn ogen. De laatste jaren zijn hun albums meer death geworden, maar dit nieuwe Serpent Saints is eindelijk het album dat veel mensen zullen willen horen.

Er wordt voor een groot deel teruggegrepen op ouderwetse old school death en de death ‘n’ roll en groove is wat naar achter geschoven, maar wel nog aanwezig. Het bal wordt op uitstekende wijze geopend door het gave titelnummer en de Unleashed-achtige party song Masters Of Death. Een song met tekstregels als Hallowed Be Thy Name. Morbid Angel, Napalm Death! zegt genoeg. En tevens zingt zatlap LG Petrov extremer en meer afwisselend dan ooit. Ook de overige afwisselende songs brengen meer dan leuks, maar het al van een vorig jaar verschenen EP When In Sodom vormt toch wel het hoogtepunt. Traag, griezelig en ziek. U hebt het al door, de nieuwe Entombed is fantastisch.

1. Serpent Saints
2. Masters Of Death
3. The Kingdom Coma