• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Pharao - Anthology 1986 - 2006
Jaar van release: 2007
Label: Armageddon Music
Pharao - Anthology 1986 - 2006
Vorig jaar speelde de Duitse hardrockband Pharao backstage op Wacken Open Air voor de pers. Ze maakten toen best een degelijke indruk, maar meer ook niet. Naderhand vertelde de zanger mij dat er volgend jaar een overzicht van hun carrière ging verschijnen middels een dubbel cd. En dat ze op de editie van Wacken 2007 zullen aantreden. De eerste belofte ligt nu onder de naam Anthology 1986 – 2006 in de winkels en inmiddels zijn ze ook bevestigd voor Wacken.

In 1986 werd Pharao opgericht en vertolkten ze Duitstalige hardrocksongs. Deze kwamen, om nog steeds onbegrijpelijke redenen, niet door de Oost-Duitse censuur en de heren schakelden over naar de Engelse taal en verhuisden naar West-Duitsland. Door line-up wisselingen en ziektes kwam de band echter nooit meer van de grond en daarom heb je wellicht nog nooit van Pharao gehoord.

Op deze uitgebreide dubbel cd staat bijna elk Pharao deuntje. Op het eerste album kom je naast drie splinternieuwe songs materiaal van de periode 1993 tot 1999 tegen. De meeste songs zijn goed beluisterbaar, maar de hardrock wordt ook nergens bijzonder. Op het tweede schijfje krijg je een mooi overzicht van hun eerste Duitstalige songs als Geboren Im Feuer tot een foute 80’s song als Say “Hi” To Metal Maniac.

Liefhebbers van 80’s hardrock en bands als Scorpions in bijzonder kunnen misschien aan deze Anthology een vermakelijke uitbreiding hebben op hun collectie. Niet wereldschokkend, maar wel degelijk. Althans als je niets tegen een Duits accent hebt. Nog een laatste tip voor mensen met slaapproblemen: als je deze 32 songs na elkaar speelt, val je gegarandeerd in slaap.

CD 1
1. Liar
2. Seven Seas