25-11-2020

Virgin Black - Requiem - Mezzo Forte
Jaar van release: 2007
Label: Massacre Records
Virgin Black - Requiem - Mezzo Forte
De Australische gothic metalband Virgin Black had geen zin om weer een nieuwe plaat te maken met standaard gothicsongs. Ze besloten dan maar gewoon om een heuse trilogie te schrijven met tal van elementen uit de klassieke muziekwereld en opera. Ze schreven de drie albums samen, maar er werd besloten om ze toch alle drie apart uit te brengen. Het eerste deel is getiteld Requiem - Pianissimo en bestaat volledig uit klassieke muziek. Het derde deel is getiteld Requiem – Fortissimo en zou dan weer een combinatie van doom en death metal moeten bevatten. Dit eerste en derde deel komen later dit jaar uit want de Australiërs hebben gekozen om eerst het tweede deel getiteld Requiem - Mezzo Forte uit te brengen.

De reden dat ze eerst dit tweede deel aan ons presenteren is volgens hen omdat dit het centrumstuk is van de trilogie en ons het best laat kennismaken met de muzikale thema’s. Op dit deel wordt er ook veel geput uit klassieke muziek, maar Therion-achtige koorpartijen en duidelijke popstructuren leiden er tot toe dat ook de minder grote klassieke muziekfans dit werkje zullen smaken. Het geheel komt ook lekker zwaar, bombastisch en droevig over want het is niet voor niets een requiem of dodenlied. De muzikale omlijsting van het Adelaide Symphony Orchestra is sterk, de vier bandleden weten ook met hun prestaties te overtuigen en het koor trekt veel aandacht naar zich toe. Mooi!

Deze trilogie is een moedige keuze en het eerste (nouja, eigenlijk ‘tweede’) deel is alvast zeer appetijtelijk. Laat het eerste en derde deel maar komen!

1. Requiem, Kyrie
2. In Death