• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

December Wolves - Blasterpiece Theatre
Jaar van release: 2002
Label: Wicked World
December Wolves - Blasterpiece Theatre
Het kan verkeren voor een band. Het Amerikaanse December Wolves debuteerde in 1996 met het nogal standaard klinkende black metalalbum ‘Til Ten Years (via het Nederlandse Hammerheart Productions). Twee jaar later volgde met het prima tweede album Completely Dehumanized een flinke stijlverandering: de nogal simpele, gruizige black metal kreeg een stevige industrial-injectie, waardoor de muziek stukken chaotischer, bruter en agressiever klonk dan voorheen. De vier jaren tussen Completely Dehumanized en dit album lijken de spreekwoordelijke stilte voor de storm geweest te zijn, want op dit derde album komen de capaciteiten van December Wolves pas écht aan de oppervlakte.

Dit album is een must voor iedereen die denkt dat alleen Anaal Nathrakh in staat is om complete chaos en vernietigingsdrang in verpulverende nummers te gieten. Blasterpiece Theatre combineert namelijk de geniale chaos van Anaal Nathrakh met het industriële aspect van bands als Axis of Perdition of Aborym en een portie agressie waar de gemiddelde hardcoreband stil van wordt. Door de vrij ondoordringbare nummers duurt het even voordat dit album tot volle bloei komt, maar dan openbaart zich ook daadwerkelijk een parel van een album!

Uit titels als Solid Gold Beating, Porn Again Christian en Sharing Needles blijkt al dat bij deze band weinig ruimte is voor lieflijkheid of genade. Mocht dat uit de titels nog niet duidelijk zijn, dan wordt dat de onoplettende luisteraar wel bij het eerste nummer Desperately Seeking Satan hardhandig duidelijk gemaakt. Het veelvuldig gebruik van vreemde, onheilspellende samples gecombineerd met de muur aan geluid die door de kille gitaarpartijen wordt veroorzaakt, zorgt ervoor dat dit nummer als een mokerslag aankomt. Dat geldt overigens ook voor de rest van het album, dat nauwelijks gelegenheid tot ademen laat. Afsluiter To Kill…Again (een heropgenomen versie van het op het vorige album verschenen To Kill Without Emotion) geeft je nog even een venijnige trap na.

Deze gedisciplineerde, genadeloos uitgevoerde black metal verpulvert met gemak een groot gedeelte van de black metalbandjes van vandaag de dag. Helaas lijkt het er niet op dat er voorlopig een opvolger zit aan te komen, hoewel dit album alweer uit 2002 stamt. Fans van bovengenoemde bands, alsmede iedereen die het gros van de huidige black metal-releases te braaf vindt klinken, ga dit horen!

1. Warning
2. Desperately Seeking Satan
3. April Fools Day