Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kaos Krew - Devour
Jaar van release: 2006
Label: TOP records

Kaos Krew - Devour

Waarom er op de voorkant van Devour een parental advisory: explicit lyrics zit is me een waar raadsel. Geen duivelsverering, geen ingewanden en het seksuele karakter van de teksten valt ook nog wel mee. Goed, misschien is het inmiddels zo dat ze in Finland dusdanig gewend zijn aan matige power metalbandjes dat men alles wat niet over draken, maagden en ridders gaat automatisch als ‘shockerend’ opvat. Wie zal het zeggen?

Kaos Krew laat ons een stevig staaltje Finse industrial/tanz metal horen in de traditie Pain, Rammstein en Ministry. Deze nummers mogen dan an sich veel minder sterk zijn dan de 3 bovengenoemde namen; het zijn vooral de Satriani/Vai achtige gitaarsolo’s die het geheel een meerwaarde geeft. Goed, Ulf Skog kan beter componeren en spelen dan zingen (zijn door computereffecten misvormde stem is eerder afbraak dan toevoeging), zijn aanwezigheid haalt het album niet te ver onderuit om het erop af te breken. Nee, zijn composities mogen dan niet wereldschokkend zijn, er zit een zekere vorm van passie in verweven waardoor Devour ook voor een leek zeker genietbaar is.

De toevoeging van vocalen zal nog wel een twistpunt zijn, de muzikale passages staan als een huis. Mede door de redelijke thuisproductie zal dit album dan ook voor het grootste deel van de liefhebbers van dansbare metal een veilige aanschaf zijn. Als Kaos Krew voor het volgende album net een stapje hoger gaat op de compositorische ladder zal ik helemaal in de wolken zijn. Tot die tijd is Devour een bovengemiddelde release die zeker het uitchecken waard is.

1. Trust Me
2. Inflamed
3. Devour