27-10-2020

Vicious Rumors - Warball
Jaar van release: 2006
Label: Mascot Records
Vicious Rumors - Warball
Gitaar? GITAAR! Heavy metal? HEAVY METAL! Ja, de nieuwe Vicious Rumors is een schreeuwende heavy metal plaat geworden waarvan de gitaarsolo’s af druipen. Geen verbloemingen of subtiliteiten, maar gewoon basic heavy metal met uitstapjes naar powermetal en rasechte thrash.

Deze Amerikaanse band heeft zich in het verleden al bewezen met klassieke elpees als Soldiers Of The Night (1985) en vooral Digital Dictator (1987), maar werd door de opkomst van de grunge en het overlijden van zanger Carl Albert in de jaren ’90 de nek om gedraaid. Eind jaren ’90 klommen ze langzaam uit het dal, maar nu zijn ze pas echt terug aan het front met een ijzersterke vernieuwde line-up.

Gitarist Geoff Thorpe is nog steeds de spil van de band en met zijn lentefris knallend gitaarwerk drukt hij een grote stempel op de sound van Vicious Rumors. Maar ook tourgitarist Thaen Rasmussen mocht op enkele songs zijn ding doen en zelfs ex-Ozzy Osbourne snarentrekker Brad Gillis heeft als speciale gast een paar dozijn solo’s aangeleverd. Al dat druk gitaarwerk wordt ondersteund door een hard stuwende ritmesectie en daarover horen we het uitstekende gegil van James Rivera.

James Rivera? Ja, de nieuwe Vicious Rumors zanger is niemand minder als de voormalige Helstar en Seven Witches vocalist. En hij vertolkt zijn rol met verve en schreeuwt bij vlagen Rob Halford het rusthuis in. De kwaliteit van de songs is ook bovengemiddeld en samengevat kunnen we stellen dat Warball een stoere en echte metalplaat is geworden. Hell Yeah!

1. Sonic Rebellion
2. Mr. Miracle
3. Dying Every Day