28-09-2021

Sick Of It All - Death To Tyrants
Jaar van release: 2006
Label: Abacus Recordings
Sick Of It All - Death To Tyrants
Zolang de politieke situatie in Amerika geen zucht verbetert, zal Sick Of It All blijven bestaan. Exact twintig jaar na de eerste demo brengen ze met het furieuze “Death To Tyrants” hun negende volledige album uit. Na een wervelende carrièrestart brak deze NY Hardcore legende in 1994 door naar het grote publiek met de klassieker “Scrath The Surface” én ook opvolger “Built To Last” uit 1997 was goed voor een gouden medaille. Hun podiumact groeide uit tot de beste (kippenvelgarantie 200 %) in zijn soort, maar het latere werk voor Fat Wreck Chords viel toch een klein beetje tegen.

Maar gerugsteund door een nieuwe platenmaatschappij en met metalproducer Tue Madsen achter de mixtafel heeft Sick Of It All eindelijk weer eens een echte topper in elkaar gebokst. Opener “Take The Night Off” spreekt al boekdelen. Deze song grijpt je direct bij je kloten om daarna te ontaarden in de magische meezingmantra lets’ celebrate that we don’t give a fuck. De hardcoreles gaat in een supervaart verder met “Machete”, “Uprising Nation”, het onweerstaanbare “Die Alone” en de door Napalm Death geïnspireerde granaatbom “Leader”. De broertjes Koller laten ook geen steek vallen tijdens het tweede deel van het opus en het geheel wordt afgesloten met het wel erg direct geformuleerde “Maria White Thrash”.

Gelukkig viert SOIA hun jubileum niet met alweer een live-registratie of verzamelaar, maar met één van hun beste albums ooit. Na de overtuigde comebacks van Madball en Agnostic Front schiet ook dit ander oudje terug met scherp.

1. Take The Night Off
2. Machete
3. Preamble