29-09-2020

Archa - The First Revelation
Jaar van release: 2005
Label: Eigen beheer
Archa - The First Revelation
The First Revelation is – zoals de titel al doet vermoeden – het eerste openbare wapenfeit van de Nederlandse black metalband Archa. Zelf geven de heren aan vooral beïnvloed te zijn door bands als Anorexia Nervosa, Emperor, Devil Doll en Vreid, maar dit geeft wellicht een vertekend beeld van de muziek van dit drietal. De black metal die de heren tentoonspreiden op The First Revelation klinkt namelijk primitief en redelijk krachtig, maar vertoont weinig gelijkenissen met de decadente, theatrale sound van bands als Anorexia Nervosa en Emperor.

Het is duidelijk te horen aan de geluidskwaliteit dat we hier nog met een demo te doen hebben. De zang en de drums liggen namelijk een beetje bedolven onder het gitaargeluid, maar gelukkig weet de band een vrij krachtig geluid te produceren. Wat ik wel jammer vind, is dat het geluid tussen de nummers niet coherent is. Zo moet de volumeknop na opener Opus III flink teruggedraaid worden, aangezien het hieropvolgende Opus II een stuk harder is opgenomen. Door dit soort zaken komt The First Revelation nog een beetje rommelig over, maar de nummers zelf tonen voldoende potentieel. Nummers als Opus II en Opus V zitten namelijk gewoon prima in elkaar en laten zien dat deze band niet de zoveelste Darkthrone-kloon is.

Gezien de ziekte van gitarist J, zal de band momenteel geen optredens geven en slechts mondjesmaat aan nieuw materiaal werken. Laten we hopen dat deze situatie slechts van korte duur is, want met een geschikt undergroundlabel achter de band, is Archa zeker in staat enkele goede albums af te leveren in de toekomst. De (soms nog ietwat wankele, maar overtuigende) basis is gelegd met The First Revelation.

1. Opus III
2. Opus II
3. Opus V