Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kroda - Cry To Me, River...
Jaar van release: 2004
Label: Hammermark Records
Kroda - Cry To Me, River...
De uit slechts twee personen bestaande band Kroda speelt een black metal variant die over de laatste jaren ontzettend populair geworden is. Bandlid Viterzgir heeft namelijk een zevental nummers geschreven waarin hij naast gitaar, basgitaar en percussie (tamboerijntjes!) ook folkmelodieën speelt op zijn dwarsfluit. Black Metal met folkinvloeden dus. Bandlid Eisenslav heeft daar prachtige teksten bij geschreven die voor West-Europees gemak ook nog naar het Engels vertaald zijn. Die zijn te lezen in het bijgevoegde boekje, dat vol staat met natuurfoto's die de folkloristische sfeer van "Cry To Me, River..." versterken. Maar laten we niet te ver op de zaken vooruit lopen.

Wie lange nummers schrijft mag er beter voor zorgen dat die over de hele linie interessant is, anders is hij het luisterend publiek, meestal gespekt van een concentratievermogen, gegarandeerd snel kwijt. Dat is een punt dat nogal eens speelt op dit schijfje. Op het langste nummer van het album, "Native Land", haal je de negen minuten niet zonder minstens eenmaal afgeleid te worden door een voorbijrijdende auto, brullend kind, of felle verveling. Daar tegenover staat dat de variatie over de verschillende nummers wel rijk genoeg is. "Hoarfrost Of Blood" is een stuk meer black dan het nummer ervoor. De Hypocrisy-cover "Apocalypse" is instrumentaal uitgevoerd met gelukkig een eigen (folky) draai. De productie is een beetje blikkerig, maar verder zeer okee.

"Cry To Me, River..." is een release waar veel fans van folkmetal ondanks de kritiek blij mee gaan zijn, niet in de laatste plaats omdat het aanbod in dat genre nog wat beperkt is. Wie zoekt naar felle, drukke en aandachtsvretende herrie kan verder zoeken, maar mocht je naast je waardering voor folk ook fan zijn van meer hypnotiserende black metal dan ga je dit erg leuk vinden.

1. Kroda
2. Endless Path of Legends
3. Where the Peace and Calm Were Immortalized